På mors dag gav Per sin mamma Solweig en pergola som han skulle bygga själv trots att han är novis, men det visade sig att hon behövde en ny altan först. Här berättar han om altanbygget och delar med sig av kostnader, tidsåtgång, materiallistan och vilka verktyg han använde.

Du kan läsa artikeln här: Så byggde Per en altan åt sin mamma
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Supernöjd mamma som nu kan glida runt på ny altan utan att snubbla på uppstående plankor o skarvar.
Men chockad över hur dyrt det blev. Samt väldigt stolt över sonen Per som tog sig an ett så stort projekt.
Tacksam också över vännen o snickare Ulf som ställde upp mitt i OS tider.
Mamma Solweig 🧡
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
40 tusen plus snickaren?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Toppenfint :) Förstår att mamma är nöjd 👍
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
40 tusen plus snickaren?
Ja, det hade gått att göra det billigare genom att planera mer, prisjämföra mer, välja enklare dimensioner, enklare konstruktion, skippa dolda skruvar och strunta i Svenskt Träs rekommendationer men jag är nöjd med att vi gjorde som vi gjorde.

Nu har vi byggt en altan som kommer att hålla.
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
En (kanske dum) fråga kring de justerbara fötterna; om bärlinan är böjd, hur får man den i våg? Med plintar kan man trycka ner en böj och fästa bärlina i plinten men plastfötterna håller väl inte emot nåt?
Om jag gissar så är böjningen obetydlig och med tiden o belastning märks inget…
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, det hade gått att göra det billigare genom att planera mer, prisjämföra mer, välja enklare dimensioner, enklare konstruktion, skippa dolda skruvar och strunta i Svenskt Träs rekommendationer men jag är nöjd med att vi gjorde som vi gjorde.

Nu har vi byggt en altan som kommer att hålla.
Det hoppas jag, för då håller min balkong också haha :)
 
Gediget bygge! 👍 Men jag gissar att det saknas ett komma här.

”Terassfötter gärna som klarar 800 kg och kan justeras från 3-99cm”
 
K Kjell_G skrev:
En (kanske dum) fråga kring de justerbara fötterna; om bärlinan är böjd, hur får man den i våg? Med plintar kan man trycka ner en böj och fästa bärlina i plinten men plastfötterna håller väl inte emot nåt?
Om jag gissar så är böjningen obetydlig och med tiden o belastning märks inget…
Jag upplevde inte något problem med att bärlinorna var särskilt böjda. Däremot upplevde jag att närmare hälften av skruvläkten som vi ställde på bärlinorna var böjda, både på bredden och höjden. Tror tyvärr man får räkna med det om man kör med tryckt virke. Jag tyckte hela konstruktionen kändes svajig i början när det såg ut så här:
Byggkonstruktion med träbalkar och tryckt virke på markstöd vid ett rödmålat hus. Balkar har skruvats för att stabilisera en svajig struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser du hur en av skruvläkten reser sig upp.
Träram för bygge av altan eller trädäck intill en röd byggnad. Verktyg och material i bakgrunden, raster strukturerar trädäcket som är under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var först när vi skruvade fast tvärreglar mellan skruvläkten som vi tvingade skruvläkten till att bli raka. Jag trodde först att man skulle kunna lösa detta med vinkeljärn men jag provade och det blev alldeles för klent.

Här ser ni också en bild på hur jag har i min trötthet felaktigt har skruvat fast den yttre skruvregeln i en bärlina (jag skruvade på fel sida).
Hand pekar på en spetsad skruvbräda monterad på bärlina med lätta upphöjningar och snören fastgjorda på en spik ovanpå konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi hade skruvat fast alla tvärreglar så kändes plötsligt hela bjälklaget väldigt stabilt och tungt. Träram till ett bjälklag under tillbyggnad som visar träbjälkar i rutmönster, monterade på bärlinor och stadgade med skruvläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion för ett bjälklag under montage i en trädgård, med en person som arbetar med att skruva fast reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kan jämföra det med hur den gamla svajiga konstruktionen såg ut. På vissa ställen stod det söndervittrade reglar direkt på marken och på andra ställen var det för långt avstånd mellan stöttepelarna.
Byggprojekt med bärlinor och skruvläkten, där en av läkten reser sig upp. Stenunderlag och en uteplats med virke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag upplevde inte något problem med att bärlinorna var särskilt böjda. Däremot upplevde jag att närmare hälften av skruvläkten som vi ställde på bärlinorna var böjda, både på bredden och höjden. Tror tyvärr man får räkna med det om man kör med tryckt virke. Jag tyckte hela konstruktionen kändes svajig i början när det såg ut så här:
[bild]

Här ser du hur en av skruvläkten reser sig upp.
[bild]

Det var först när vi skruvade fast tvärreglar mellan skruvläkten som vi tvingade skruvläkten till att bli raka. Jag trodde först att man skulle kunna lösa detta med vinkeljärn men jag provade och det blev alldeles för klent.

Här ser ni också en bild på hur jag har i min trötthet felaktigt har skruvat fast den yttre skruvregeln i en bärlina (jag skruvade på fel sida).
[bild]

När vi hade skruvat fast alla tvärreglar så kändes plötsligt hela bjälklaget väldigt stabilt och tungt.[bild][bild]

Vi kan jämföra det med hur den gamla svajiga konstruktionen såg ut.
[bild]
Så stabiliseras det bra. 34x145 på det så lär det ju inte röra sig :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
  • Wow
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det finns terassfötter som kan justeras upp till 1 meter. [länk]
Man sätter då på en förhöjning.
Frågan är om det inte är en felskrivning för det verkar inte att gå o beställa mer an Maxi som tar upp till 90mm..
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja, det hade gått att göra det billigare genom att planera mer, prisjämföra mer, välja enklare dimensioner, enklare konstruktion, skippa dolda skruvar och strunta i Svenskt Träs rekommendationer men jag är nöjd med att vi gjorde som vi gjorde.

Nu har vi byggt en altan som kommer att hålla.
frågan är då hur mycket vart det totalt med snickaren
 
65-70
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
  • Byggstöder under en trästruktur, stapelbara förhöjningar på betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.