Hej!

Renoverar kök och hall just nu och har massiva spontade träväggar som ytterväggar. För att få ett trevligt installationsskikt tänkte jag regla ut väggen, men den är inte helt jämn. Tidigare har jag använt justerskruv/karmskruv när jag riktat tak som vart snett och det har fungerat bra. Tänkte köra på liknande sätt med väggarna och använda 45x45 med justerskruv. Men reglarna blir rätt svajiga när jag skruvar ut dom med justerskruven, borde jag lägga lite kilar bakom reglarna med jämna mellanrum för att stabilisera det lite? Eller brukar ni göra på något annat sätt?

Tack på förhand!
 
Jag hade använt kilar som jag sedan skruvat reglerna i genom. Finns spånkil på Bauhaus. Alternativet är väl masonit remsor.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag hade använt kilar som jag sedan skruvat reglerna i genom. Finns spånkil på Bauhaus. Alternativet är väl masonit remsor.
Snyggt! De har jag inte sett innan, perfekt! Tack :)
 
Ett mer old school knep är ju annars att använda en hederlig hyvel 😉
 
Testat att kilsåga hela reglar längs en ojämn vägg där jag inte ville bygga ut för mycket, men det känns lite overkill i det här utrymmet. Här offrar jag gärna lite för att göra det enklare 😂
 
Jag reglade ut med 45*45 med justerskruv mot plankvägg, 15mm plywood, 13gips sen 60*60cm granitkeramik, har suttit i 2år iaf 🙂

Men kilar eller annat och palla med bakom är nog inte helt fel.
 
Grymt, ungefär så jag hade tänkt bygga väggen. Hur långt fick du skruva ut reglarna som längst? Jag antar att allt blev väldigt stabilt när du fick på skivorna trots att reglerna kanske kändes lite "lösa" innan?
 
Ja så var det nog, lär väl ha varit nån cm som mest.
Visst är plattorna tunga men det blir ju en annan belastning med kök, då överskåpen bygger ut 30-40cm.
Där hade jag nog valt att få mer än bara skruven, nu när jag tänker efter
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.