D
Hej! Jag ska köpa en laddbox och undrar vilka som har bra stöd för "smart laddning" för prisoptimering. Jag kikade t.ex. på Amina S, men baserat på en screenshot från deras app (tagen från https://www.m3.se/article/2366354/test-amina-s.html) tycker jag det ser ut som att funktionaliteten när det kommer till att schemalägga och optimera laddning är tämligen begränsad.

Det jag vill åt är att bilen är fulladdad när den ska användas och att den då laddats så billigt som möjligt. Laddaren kan så klart inte veta när jag ska åka iväg, men om jag tänker fritt så skulle det t.ex. kunna fungera så att jag ställer in ett veckoschema med ivägkörningstider. När jag sätter i laddaren får jag en pushnotis i mobilen som talar om för mig när nästa ivägkörningstid är. Om jag vill ändra tiden så trycker jag på notisen och ställer in en ny tid eller aktiverar direktladdning. Därefter optimerar boxen laddningen utifrån givna regler (t.ex. att alltid ladda upp till en viss minimumnivå direkt för att sedan pausa laddningen). Helst ska det även gå att ställa in boxen så att den tar hänsyn till effektavgift. Finns det någon box som är tillräckligt smart för detta på marknaden? :)

En relaterad fråga är om det är överhuvudtaget är boxen som kommer sköta schemaläggning och optimering i framtiden, eller om detta sköts av bilens elektronik? Nu har vi en ganska gammal laddhybrid med begränsad funktionalitet vad gäller detta, men när den byts ut till en ny bil kanske den här typen av funktionalitet inte ens behövs i boxen..?
 
  • Tre skärmbilder från Amina S app som visar elpriser och förbrukning, inställningar för smart laddning och detaljerad statusinformation för laddaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer vilja styra på mer än elpriset. Exempelvis Tibber styr med en massa andra tjänster också vilket gör timpriset ointressant. Just nu får vi betalt (elhandelsdelen) för att ladda vår bil sedan i april hos Tibber.

Min rekommendation är Tibber med en easee laddbox. Bilen (Volvo xc40) har inbyggd prisstyrning men det hade sabbat stödtjänsterna så vi använder inte det.
 
Zaptec med Tibber gör det du vill med stödtjänster.
 
D
Sammy_j Sammy_j skrev:
Du kommer vilja styra på mer än elpriset. Exempelvis Tibber styr med en massa andra tjänster också vilket gör timpriset ointressant. Just nu får vi betalt (elhandelsdelen) för att ladda vår bil sedan i april hos Tibber.

Min rekommendation är Tibber med en easee laddbox. Bilen (Volvo xc40) har inbyggd prisstyrning men det hade sabbat stödtjänsterna så vi använder inte det.
Vad menar du med att ni får betalt för att ladda bilen, även Tibber tar väl betalt för förbrukad el? Syftar det på Grid Rewards?

Sen är det just det du beskriver jag är ute efter; en box/app som tar hänsyn till de olika faktorer som påverkar priset och optimerar laddningen utifrån det. Men jag vill också att den ska vara anpassningsbar och lättanvänd, framförallt vad gäller schemaläggning och ivägkörningstider. Att t.ex. manuellt behöva ställa in vilka klockslag som bilen är tillgänglig för laddning (enl. bilden ovan) känns inte som ett smidigt system för mig, och då spelar det ingen roll hur smart laddningen är i övrigt.

Men du tycker alltså att Tibber erbjuder tillräckligt bra stödtjänster och app så att det är värt att köpa laddbox baserat på vilka som är kompatibla med Tibber?
 
D Dloc skrev:
Vad menar du med att ni får betalt för att ladda bilen, även Tibber tar väl betalt för förbrukad el? Syftar det på Grid Rewards?

Sen är det just det du beskriver jag är ute efter; en box/app som tar hänsyn till de olika faktorer som påverkar priset och optimerar laddningen utifrån det. Men jag vill också att den ska vara anpassningsbar och lättanvänd, framförallt vad gäller schemaläggning och ivägkörningstider. Att t.ex. manuellt behöva ställa in vilka klockslag som bilen är tillgänglig för laddning (enl. bilden ovan) känns inte som ett smidigt system för mig, och då spelar det ingen roll hur smart laddningen är i övrigt.

Men du tycker alltså att Tibber erbjuder tillräckligt bra stödtjänster och app så att det är värt att köpa laddbox baserat på vilka som är kompatibla med Tibber?
Elbolagen har ibland ett behov av att bli av med ström. Tibber betalar sina kunder för att flexibelt kunna styra deras laster när ett behov finns att göra av med ström pga av låg efterförfrågan eller pausa laddning när efterfrågan är för hög i elnätet.

Man kan också ställa in en avgångstid så bilen är laddad fullt till en angiven tid varje dag. Då planerar Tibber det till det billigaste elhandelspriset. Dom kan också styra efter effektabonemang och se till att du inte gör av med mer än en viss mängd energi per timme.

Du kan ställa in samma avgångstid varje dag om du vill så slipper du pilla med det.


Laddning med GR och smsrtladdning

Graf över smartladdning för elbil den 20 juli med Grid Rewards och prisförändringar. Kostnad -11,07 kr och förbrukning 6,8 kWh, effekt 6,57 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laddning med GR år båda hållen start och paus samt smartladdning
Skärmbild av appgränssnitt som visar plan för smartladdning av elbil, med prisgraf, Grid Rewards, smartladdning och elförbrukning, datum 16 juli markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Skärmbild av en mobilapp som visar laddningsinformation för en elbil. Texten säger att bilen laddas för att stödja elnätet och användaren får belöningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur man ställer avgångstider. Vi använder elbilen varje dag men väldigt sällan mycket mer än 20-40% om dagen. Vi har inga avgångstider inställda och försöker maximera Grid Rewards så mycket vi kan. Så vissa nätter laddas inte bilen men Tibber kommer ladda den i om några dagar.
Skärmdump av en app som visar inställningar för dagliga avresetider för elbilsladdning där varje veckodag kan anpassas, samt en notis om Grid Rewards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Tack för input och för bilderna från appen! Anledningen till att jag vill ha bra stöd för schemaläggning och ivägkörningstider är att vi har en laddhybrid, så jag vill helst att den är fulladdad varje gång bilen används. Tiderna när vi använder bilen kan skilja sig från dag till dag, och vissa dagar används den flera gånger med laddning däremellan. Så det jag egentligen är ute efter (vilket jag inser kanske inte framgick jättetydligt från min ursprungliga post) är en laddbox/app som har:

1. Vettig prisoptimering/smartladdning, samt
2. ...framförallt bra användargränssnitt när det kommer till inställning av ivägkörningstider, som kan anpassas till en varierad användning utan att man måste in och pilla alltför mycket i appen varje gång

Vi testade smartladdning via Greenely för ett tag sedan, men då upplevde jag att "smart" snarare var "dum" då det var krångligt att uppfylla det grundläggande kravet att bilen ska vara laddad när vi vill använda den.

Hur funkar Tibber t.ex. om jag har ett veckoschema inställt, men sen vill direktladda med maximal effekt vid ett visst tillfälle (som inte sammanfaller med ivägkörningsschemat dvs) för att jag vet att jag ska använda bilen senare den dagen?
 
Problemet med de flesta "smarta" tjänster är att det inte lirar med effektavgift.
Jag vill exempelvis inte att huset totalt drar mer än 7 kw, det betyder att det inte går att låta laddaren leva sitt eget liv, vissa tider (matlagning) så kommer den inte ladda alls etc.
Sen så blir laddarna ganska nojjiga av effektavgiftbegränsning, när det gäller just effektavgift så bryr jag mig ju inte om huset drar 25kw under 2 minuter (laddar, vattenkokare, spis, etc.) men om det drar 25 kw längre tid blir det dyrt. Laddaren behöver alltså inte stoppa direkt effekten går upp, men det gör de med de tjänster som finns att köpa, för de tror alla att man har liten huvudsäkring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.