Jag är nyfiken på om det finns någon anledning till att ha jfb i central i carport istället för i matande central?

Servis från nätägaren: TN-C på 5G10 n1xv
Mellan mätarskåp(fasad) och huvudcentral: TN-C EKKJ 3G6/6
Mellan huvudcentral och central i carport: TN-C på ca 40 meter RV-K 5G10
JFB i central i carport och därefter TN-S. I carport finns laddbox för 32A

Hade det inte varit fiffigt att ha jordfelsbrytaren i huvudcentralen och då få TN-S därifrån till carport och få jordfelsskydd även på kabeln mellan huvudcentral och carport?
 
L LindhA skrev:
Jag är nyfiken på om det finns någon anledning till att ha jfb i central i carport istället för i matande central?
Jo, det är nämligen så det brukar vara :). Det är sällan man sätter en JFB på huvudledningen till en elcentral. Det finns sällan anledning. Man har bättre nytta av JFBn i den central som gruppledningarna utgår ifrån.
L LindhA skrev:
Mellan huvudcentral och central i carport: TN-C på ca 40 meter RV-K 5G10
Om du har en kabel med fem ledare så kan du använda TN-S. Det är bättre.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, det är nämligen så det brukar vara :). Det är sällan man sätter en JFB på huvudledningen till en elcentral. Det finns sällan anledning. Man har bättre nytta av JFBn i den central som gruppledningarna utgår ifrån.

Om du har en kabel med fem ledare så kan du använda TN-S. Det är bättre.
På vilket sätt har man bättre nytta av jfb i den central gruppledarna utgår ifrån istället för att sätta den i huvudcentralen (andra änden av samma kabel)? Låter på dig som att det är bättre med TN-S och att då alltså ha jfb i huvudcentralen. Eller missförstår jag något?
 
A
Om du får ett jordfel i matande centralen slår den ju ut efterföljande. Det är ju inte bra. Man är ju ute efter motsatsen. Att ett jordfel inte släcker ner mer än vad som behövs.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Om du får ett jordfel i matande centralen slår den ju ut efterföljande. Det är ju inte bra. Man är ju ute efter motsatsen. Att ett jordfel inte släcker ner mer än vad som behövs.
Det hade alltså varit en separat jfb och första i kretsen. Enda skillnaden är ifall jfb ska sitta först i den matande ledningen eller sist på den. Så om jfb slår ifrån är det att föredra framför att felet inte märkts tycker jag.
 
L LindhA skrev:
På vilket sätt har man bättre nytta av jfb i den central gruppledarna utgår ifrån istället för att sätta den i huvudcentralen (andra änden av samma kabel)?
Det kallas selektivitet. Det innebär att om det blir ett jordfel eller överlast så ska man kunna gå till den närmaste elcentralen för att återställa skyddet. Man vill inte gå tillbaka till huset, eller ännu längre bakåt. Men vill inte att mer än nödvändigt ska slockna i anläggningen.

Dessutom, som avh67f är inne på så kanske JFBn i matande central skyddar mer än denna ledning till carporten. Då kan jordfel i matande central slå ut carporten. Det är onödigt.
L LindhA skrev:
Låter på dig som att det är bättre med TN-S och att då alltså ha jfb i huvudcentralen.
TN-S innebär inte att JFBn måste placeras i matande punkt. Det går utmärkt att mata en elcentral med TN-S även när det inte finns någon JFB alls någonstans. TN-S skapas inte med en JFB, det bara råkar se ut som så. I en central som är matad med TN-C så skapas TN-S i den punkt där man tar ut en neutralledare (till JFBn).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L LindhA skrev:
Det hade alltså varit en separat jfb och första i kretsen. Enda skillnaden är ifall jfb ska sitta först i den matande ledningen eller sist på den. Så om jfb slår ifrån är det att föredra framför att felet inte märkts tycker jag.
Ja, om JFBn endast skyddar denna ledning så är det enbart en praktisk fråga hur långt man vill gå för att återställa den vid ett fel. JFB gör mest nytta för att skydda ovarsam hantering av bärbara apparater. Det är mycket sällan som den gör nytta med att skydda en huvudledning.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, om JFBn endast skyddar denna ledning så är det enbart en praktisk fråga hur långt man vill gå för att återställa den vid ett fel. JFB gör mest nytta för att skydda ovarsam hantering av bärbara apparater. Det är mycket sällan som den gör nytta med att skydda en huvudledning.
Ok, jag kan tänka mig att gå dessa 35m för ett bättre skydd. Låt säga att det blir tjäle och kabeln gnids mot metallprofilen i marken. Det finns ju viss risk utan jfb där väl?

En annan fråga, matande kabel till carporten går inte till gemensam plint utan N går direkt in i jfb och sen upp till nollplint. Är det då så att jag faktiskt har TN-S från huvudcentralen till carporten ändå? Det är ju i huvudcentralen N tas ut(?)
 
A
Ja då har man gjort övergången till tns någonstans före centralen till carporten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.