Hej, söker en wifi repeater (extender) som kan skicka iväg vårt wifi 25 m från boningshus till garage. Har testat en D-Link för typ 600kr och den var chanslös. Ngn som har ett tips?
 
Produkter från Unifi.
Accesspunkt AC-M med tillhörande riktantenn UMA-D.
Dyra, men bra grejer.
Alternativt gräva ner en kabel till garaget och sätta dit en accesspunkt i garaget.
 
Oj, det där var svårt att förstå för en amatör. Vi har fiber, 250 Mb o router fr Telia. Gräva ner kabel är inte aktuellt. Är ditt svar om Unifi osv fortfarande gångbart när du fick mer info?
 
Prova att köra homeplug, nätverk via elnätet. Förutsatter väl att byggnaderna ligger under samma elcentral.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Janne B-vall skrev:
D-Link för typ 600kr och den var chanslös.
Om WiFi inte tränger igenom en så kort sträcka som 25 meter så behövs troligen kabel då väggar och annat blockerar.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Det skulle ev kunna fungera. Ska höra med min elektriker.
 
Jo, det vet jag. Vad jag är osäker på är hur det är med samma central eller inte. Fick göra ”major surgery” när vi installerade en laddbox.
 
Om du inte kan gräva ner så kanske du kan hänga upp en kabel?
 
Nej, det är heller inte ett alternativ! Heja Leksand!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Janne B-vall skrev:
Jo, det vet jag. Vad jag är osäker på är hur det är med samma central eller inte. Fick göra ”major surgery” när vi installerade en laddbox.
Det bör inte ha någon betydelse om det är olika gruppcentraler så länge som det är bakom samma elmätare.

Tidiga varianter av homeplug behövde sitta på samma fas, dagens har jag ingen koll på.
 
Fortfarande samma elmätare. Men ”elskåp” adderades o feta kablar grävdes ner.
 
Jag skulle absolut testat en lösning typ Homeplug i första läget, givet förutsättningarna.

Vi har mycket bra förbindelse till hönshuset 50 m bort där det finns en installerad TP Tapo-kamera. Detta via just TP Homeplug med den lilla routern/AP som ingår. Kopplas till huvudroutern i stugan via eluttag, supersmidigt. Oklart om det ens är samma fas men kanske, annars kan man ju fixa litet med den biten.

Livefeed dygnet runt även i totalt mörker, med typ tre samtidiga betraktare ibland :)

Här en stillbild från videoströmmen i totalt mörker via IR, givetvis ser jag detta från stan och inte på plats i stugan. Lugnt och fint, de gigantiska nytillskotten av 3 Sussex och 3 Australorp, verkligen Velicoraptor-klass på dessa men lugna och fina i temperamentet...

Sex höns sitter på sittpinnar i ett mörkt hönshus, fångade på bild från en IR-kamera. Det är olika hönssorter, inklusive Sussex och Australorp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tidiga varianter av homeplug behövde sitta på samma fas, dagens har jag ingen koll på.
Finns mer avancerade nu. Jag hade sådana mellan hus och garage men tyckte det var lite svajigt ändå så jag bytte till Ubiquiti Nanostations i stället. Klockrent!
Diagram som jämför Multi-input Multi-output och Single-input Single-output i 2x2 MIMO med Beamforming, med texten "Excellent Powerline Transfer Speed".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.