Går det att återanvända själva ventilhuset på en manuell radiatorventil?

Dvs sätta in en termostat-ventil-insats i ventilhuset (efter att plockat bort den manuella ventilen).

Är kanske rätt mycket jobb att byta ut ventilhuset eftersom man måste skruva loss det från det gängade inlopps-stålröret som troligen bekat fast och från radiatorn. Hade varit fint om man bara kunde plocka bort den gamla ventilinsatsen och sätta in en ny termostat-ventil-insats.
Och sedan koppla på själva termostaten. Särsklit om man skall göra det på 10 radiatorer.

Eller är det så att man måste köpa ett ventilhus med ventil-insatsen och byta hela ventilhuset?
 
  • DSCF2077_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst att köpa "det hele" som de säger i danmark. Seriöst så är ventilerna troligen anpassade för just sina ventilhus så du måste ha rätt ventil till rätt hus. Mina vantiler som troligen sittit sen 1946 satt faktist inte särskilt hårt alls.
 
Byt ut hela ventilen!
 
vedeldaren skrev:
Ett alternativ är utbytes insatser, vet ej hur ekonomiskt detta är.

[länk]
Tack. Ventil-insats för exakt den ventil jag har idag, se http://www.mma.se/sv/flik/08/805-061.htm
JAg visste väl att jag sett utbytes-insatser till radiatorventiler någonstans innan.

Hittade utbytesinsats på http://www.dinvvsbutik.se/21c-insats-mma-p-4805232.html
Tyvärr rätt dyr; 229 kr.

En komplett radiatorventil (inkl insats) kostar ca 90 kr, tex en Danfoss på Rinkaby.

Hmm, det var inte helt lätt att välja vad göra; byta hela ventilen eller bara ventilinsatsen.

Förresten; skall man satsa på termostater med separat givare (via 2 m kapillär-rör)? Borde ju bli mycket bättre än där termostatgivaren sittter precis på ventilen och därmed utsatt för strålningsvärmen från elementet.
Å andra sidan får man fula kapillär-rör o givare på väggen.

Dock kostar Danfoss termostat RA 2992 med kapillär-rör bara 195 kr på Rinkaby,
MMA's motsvarande 4806389 Mma/mtwz termostat max 28gr kostar 322 kr PLUS att eventuellt en adapter måste till också.
 
ohlgren skrev:
Tack. Ventil-insats för exakt den ventil jag har idag, se [länk]
JAg visste väl att jag sett utbytes-insatser till radiatorventiler någonstans innan.

Hittade utbytesinsats på [länk]
Tyvärr rätt dyr; 229 kr.

En komplett radiatorventil (inkl insats) kostar ca 90 kr, tex en Danfoss på Rinkaby.

Hmm, det var inte helt lätt att välja vad göra; byta hela ventilen eller bara ventilinsatsen.

Förresten; skall man satsa på termostater med separat givare (via 2 m kapillär-rör)? Borde ju bli mycket bättre än där termostatgivaren sittter precis på ventilen och därmed utsatt för strålningsvärmen från elementet.
Å andra sidan får man fula kapillär-rör o givare på väggen.

Dock kostar Danfoss termostat RA 2992 med kapillär-rör bara 195 kr på Rinkaby,
MMA's motsvarande 4806389 Mma/mtwz termostat max 28gr kostar 322 kr PLUS att eventuellt en adapter måste till också.
Vinsten kan ju ligga i att man inte behöver röra i de befintliga rören till radiatorerna, men om man hittar ett nytt termostathus som passar utan att modifiera rören så är ju detta ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.