Hej!

Kort bakgrund:
Hus från 1959 som original värmdes med olja.
Tegelhus.
Huset är på 139kvm + källare.
Rejäl renovering gjord för ca 4 år sedan av tidigare ägare där hall+vardagsrum+kök nu sitter ihop och det är öppnat i tak till takstolar.
Värme bytt till bergvärme och nya fönster utan ventilation har satts in.
Öppen spis finns i huset samt pax fläkt i det badrum som finns samt köksfläkt.
Tilluft saknas helt på övervåningen, några tilluft kanaler finns i källaren.


Problem:
Luften i våra sovrum blir riktigt dålig, speciellt på vintern när vi inte kan vädra. Imma på rutan på morgonen.
Badrummets pax fläkt gör typ ingen skillnad på höst/vinter/vår. Immar igen helt i badrummet trots dusch där vi ibland kör med öppen dörr.
Sambon har börjat få förkylningssymptom när hon är hemma som släpper om vi går ut/ hon åker hemifrån.
Således påstår jag att ventilationen här hemma är rejält bristfällig.
Dessutom har vi en 11 åring här hemma som jag verkligen inte vill utsätta för risker att bli påverkad.

Har idag kontaktat några ventilationsfirmor på byn och de förslag jag fått är:
Fönsterspjäll, dock när jag sa att fönstren var nya så backade han och sa borra hål i väggen och sätt tilluft i alla sovrum samt kök/vardagsrum.

Ventfirma 2 tipsade om Mitsubishi vl-50 till sovrummen och vl-100 till vardagsrum/kök.

Jag har försökt energieffektivisera så mycket jag bara kan, men såklart skiljer det ju i pris på alt1 och 2, men jag är bra sugen på mini-ftx.
Men är det värt pengarna och funkar det bra i hus med självdrag? Eller ska jag gå på att bara sätta tilluft som ju blir absolut billigast?
 
BirgitS
Ska du få bra ventilation så behöver du sluta ha självdrag och ha mekanisk frånluft eller riktig FTX.
Alltså ständigt gående fläktar i badrum, kök, tvättstuga, gästtoalett och ev. andra rum som "smutsar" ner luften.

Mini-FTX ventilerar ett rum men de ser ju inte till att det kommer in tilluft som kan röra sig genom huset bort till rummen med frånluft. Alla ytor behöver ventileras.

Normerna för frånluft är, helst beräknat per våningsplan:
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 15 l/s i badrum
Minst 10 l/s i kök, tvättstuga och gästtoalett
Övrig frånluft i klädkammare, förråd, hall efter behov för att nå upp till 0,35 l/s och kvm.

För tilluft minst 4 l/s och person (mest aktuellt i sovrum när det gäller hus)
 
titta på en pax eos om du kan klämma in en sån ,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska du få bra ventilation så behöver du sluta ha självdrag och ha mekanisk frånluft eller riktig FTX.
Alltså ständigt gående fläktar i badrum, kök, tvättstuga, gästtoalett och ev. andra rum som "smutsar" ner luften.

Mini-FTX ventilerar ett rum men de ser ju inte till att det kommer in tilluft som kan röra sig genom huset bort till rummen med frånluft. Alla ytor behöver ventileras.

Normerna för frånluft är, helst beräknat per våningsplan:
Minst 0,35 l/s och kvm
Minst 15 l/s i badrum
Minst 10 l/s i kök, tvättstuga och gästtoalett
Övrig frånluft i klädkammare, förråd, hall efter behov för att nå upp till 0,35 l/s och kvm.

För tilluft minst 4 l/s och person (mest aktuellt i sovrum när det gäller hus)
Tack för svar!
Om jag förstår dig rätt så kommer mini ftx alltså inte lösa husets problem med ventilation utan endast de rum där de sitter?
Det talar i så fall för luftdon?
Sen vad gäller ”riktigt” ftx, det blir tyvärr för dyrt i nuläget.

Frånluft, pax fläkten går hela tiden på minst 50%, men i övrigt har jag endast köksfläkten, som går när vi sätter på den.
Det är alltså för lite?
Då vart det lite jobbigare här….

Försökte få ut båda firmorna för att hjälpa mig men ingen tyckte det var nödvändigt…. Märkligt …
 
M MagicFingers skrev:
titta på en pax eos om du kan klämma in en sån ,
Du tänker till badrummet? Eller på vind ovanför sovrummen så den ventilerar båda dessa?
 
BirgitS
F farside22 skrev:
Om jag förstår dig rätt så kommer mini ftx alltså inte lösa husets problem med ventilation utan endast de rum där de sitter?
Det är så jag har förstått deras funktion, de blåser in en viss mängd luft och sen blåser de ut samma mängd. Det är väl något man tar till när man t.ex. inreder ett garage till boyta och då har svårt att koppla ihop det med husets ventilation.
F farside22 skrev:
Frånluft, pax fläkten går hela tiden på minst 50%, men i övrigt har jag endast köksfläkten, som går när vi sätter på den.
Det är alltså för lite?
Pax Calima är nog den Pax-fläkt som brukar rekommenderas till badrum. Är det en sån du har?
Suger den fast ett tunt papper?
Blir det någon skillnad på hur mycket den suger om badrumsdörren är öppen och ett fönster nära badrummet är öppet?

Sommartid hade man fönster öppna så fort man var hemma förr och även vintertid så sov folk med fönstret på glänt, förutom att fönster och dörrar var allmänt otäta. Vintertid fick man ett fungerande självdrag när man hade en varm murstock. När man ändrar allt sånt behöver man göra andra åtgärder i stället.
 
F farside22 skrev:
Du tänker till badrummet? Eller på vind ovanför sovrummen så den ventilerar båda dessa?
vet inte hur dit hus är uppbyggt tyvärr., men den 'r ju en smäcker lösning för ett mindre hus iaf, om man kan få det att lira, och jag tror ljudnivån är bättre än 2 små.

(jag har "tvingats" installera 2 små hos mina föräldrar då dom sket i allt vad ventilation hette , men valde då tvättstugan och "extra" rummet, i varsin ända av huset, svårt att tro man trivs med dom körandes i sovrummet om man kan undvika)
(jag har även själv installerat mitt FTX (heru 160) i mitt egna gamla hus, men kunde dra det allra mesta på vinden, jävligaste där är ju att få till isoleringen .. okay...)(och priset)
 
U
Av dina alternativ skulle jag definitivt valt Mitsubishi Lossnay.
Endast tilluftsdon kommer inte göra något alls sålänge du inte ökar frånluften på något sätt, så det skulle jag inte alls rekommendera dig. Helst riktig FTX men det är inte alltid möjligt. Vi har ingen vind så hemma hos mig skulle inte det gå.

Lossnay kommer avsevärt förbättra luften i de rummen de monteras, och med din öppna planlösning kommer de betyda större delen av huset. Det är snabbare installation och betydligt billigare än riktig FTX, även om det egentligen hade varit den absolut bästa lösningen.
 
  • Gilla
farside22
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
vet inte hur dit hus är uppbyggt tyvärr., men den 'r ju en smäcker lösning för ett mindre hus iaf, om man kan få det att lira, och jag tror ljudnivån är bättre än 2 små.

(jag har "tvingats" installera 2 små hos mina föräldrar då dom sket i allt vad ventilation hette , men valde då tvättstugan och "extra" rummet, i varsin ända av huset, svårt att tro man trivs med dom körandes i sovrummet om man kan undvika)
(jag har även själv installerat mitt FTX (heru 160) i mitt egna gamla hus, men kunde dra det allra mesta på vinden, jävligaste där är ju att få till isoleringen .. okay...)(och priset)
Jag skulle kunna fixa ftx i boytan, dvs alla sovrum och badrummet, där kan jag dra rör på kallvinden. men kök/vardagsrum blir omöjligt, det är som sagt öppet till takstolarna typ :(
Skulls det funka att köra ftx i halva huset?
Källaren skulle funka, men blir bökigt.
Installerade du själv?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är så jag har förstått deras funktion, de blåser in en viss mängd luft och sen blåser de ut samma mängd. Det är väl något man tar till när man t.ex. inreder ett garage till boyta och då har svårt att koppla ihop det med husets ventilation.

Pax Calima är nog den Pax-fläkt som brukar rekommenderas till badrum. Är det en sån du har?
Suger den fast ett tunt papper?
Blir det någon skillnad på hur mycket den suger om badrumsdörren är öppen och ett fönster nära badrummet är öppet?

Sommartid hade man fönster öppna så fort man var hemma förr och även vintertid så sov folk med fönstret på glänt, förutom att fönster och dörrar var allmänt otäta. Vintertid fick man ett fungerande självdrag när man hade en varm murstock. När man ändrar allt sånt behöver man göra andra åtgärder i stället.
Det är helt korrekt en clima.
Testade nu olika scenarion med ett ark toapapper, pappret fastnar aldrig emot fläkten, men pyttedrag känns på pappret.
Fönster öppet/stängt samt dörr öppen/stängd.
Typ ingen skillnad.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Av dina alternativ skulle jag definitivt valt Mitsubishi Lossnay.
Endast tilluftsdon kommer inte göra något alls sålänge du inte ökar frånluften på något sätt, så det skulle jag inte alls rekommendera dig. Helst riktig FTX men det är inte alltid möjligt. Vi har ingen vind så hemma hos mig skulle inte det gå.

Lossnay kommer avsevärt förbättra luften i de rummen de monteras, och med din öppna planlösning kommer de betyda större delen av huset. Det är snabbare installation och betydligt billigare än riktig FTX, även om det egentligen hade varit den absolut bästa lösningen.
Låter lovande!
Har du själv sån installerad?
Den kommer inte paja övrig ventilation? Iofs obefintlig idag ändå, så vad kan hända 😂
 
F farside22 skrev:
Jag skulle kunna fixa ftx i boytan, dvs alla sovrum och badrummet, där kan jag dra rör på kallvinden. men kök/vardagsrum blir omöjligt, det är som sagt öppet till takstolarna typ :(
Skulls det funka att köra ftx i halva huset?
Källaren skulle funka, men blir bökigt.
Installerade du själv?
bäst är ett riktigt system (hands down), gissar att du kollat då du säger som du gör,
ja halva är bättre än inget ;).., jag "struntade" i källaren (20kvm)(kör fläkt där konstant ist)
till köket gjorde jag så att jag fick på utsidan av huset (tog bort panelen( och platta plastkanaler) och in.

ja jag installerade själv (40+40kvm (tilluft frånluft på bv och tillluft frånluft tilluft på andra våningen) 160mm stam och ner till 125mm till rum
 
M MagicFingers skrev:
bäst är ett riktigt system (hands down), gissar att du kollat då du säger som du gör,
ja halva är bättre än inget ;).., jag "struntade" i källaren (20kvm)(kör fläkt där konstant ist)
till köket gjorde jag så att jag fick på utsidan av huset (tog bort panelen( och platta plastkanaler) och in.

ja jag installerade själv (40+40kvm (tilluft frånluft på bv och tillluft frånluft tilluft på andra våningen) 160mm stam och ner till 125mm till rum
Förstår att det kan vara svårt att svara exakt, men vad ungefär kostade den installationen?
Kanske ska överväga det alternativet ändå… om nu inte mini ftx blir enklast
 
F farside22 skrev:
Förstår att det kan vara svårt att svara exakt, men vad ungefär kostade den installationen?
Kanske ska överväga det alternativet ändå… om nu inte mini ftx blir enklast
jag fyndade rätt friskt på marketplace så inte rättvisande, (3m för för 50kr(21 st typ) böjar och dylikt samma 50kr/st) fyndvaror för 4-7000kr vill jag minnas, sedan sådant som inte fanns där Heru 160, ljuddämpare isolering, ca 35k till... och arbetskostnad noll då...(tog in offert på "allt" men då dom ville köpa materialet själv och jag redan köpt så blev det inget med dom (88K på offerten var det med inte allt jag själv satte in sedan)
 
U
F farside22 skrev:
Låter lovande!
Har du själv sån installerad?
Den kommer inte paja övrig ventilation? Iofs obefintlig idag ändå, så vad kan hända 😂
Jag har två vl-50, en i varje sovrum på övervåningen.
På nedervåningen har vi inga sovrum, där får dagliga användandet av spisfläkten och en ”pax” (intellivent) på konstant fart i badrummet stå för frånventilationen, och dra in friskluft genom ventiler i väggarna i vardagsrum och matrum.

Finns en recension om VL-100 här om du inte redan läst den https://www.byggahus.se/forum/threa...rums-ftx-aggregatet-mitsubishi-vl-100.439380/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.