Hej, vi rev ner befintlig puts ovanför öppen spis och tog bort gammal sten. Nu vill vi fixa till denna, eftersom vi längre fram vill sätta in kasett.

Men hur ska vi gå till väga? Räcker det med att putsa på nytt? Går det att puts direkt mot tegel?
Kanterna som är runtomkring saknar en del av tegelstenarna, ska vi bygga en form och gjuta?

Hur gör man kring avsluten, dvs. uppmot taket, och mot sidorna?
Vi har tänkt sätta dit gips på väggen till vänster.

Öppen spis i ett renoveringsprojekt med synligt tegel utan puts. Väggarna runtom är träpanel och det saknas vissa tegelstenar runt kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan bara svara för hur jag gjort i mitt arbete med att få till murstocken i huset. Sen finns det säkerligen andra som skulle gjort annorlunda och jättemånga som kan komma med synpunkter och peka på hur mycket fel jag gjort.

Murstocken i vårt hus hade gipsputs, murbruk, en tretexskiva fastspikad med tapet och någon typ av färg på sig. Det var även en hörnlist i trä som gick halvägs upp.

När jag rev bort allt och knackade murstocken ren, så som er är, började jag med grundningsbruk, hörnen som såg ut som skit fäste jag en hörnprofil på och byggde upp tomrummet till listen med bruk. Murade även fast en tegelsten för att få det lite jämnare på ena sidan. Därefter har jag putsat med murbruk c. På sidorna av murstocken sitter gips.

Hur du ska lösa det mot taket har jag dålig koll på. Jag förstår inte riktigt hur det ser ut utifrån bilden.

Ska leta rätt på några bilder.


Putsa är dock det svåraste jag har gjort och det tog ett bra tag för att jag skulle förstå hur murbruk fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.