Innan K Rauta la ner i Malmö köpte jag lite reglar och dem var mkt raka och bastanta.

Nu vill jag köpa lika dana igen men vart då?

Tacksam för hjälp.

Närbild på en träregel med synliga träådror och knutar, lutad mot en blå byggvägg med markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fråga efter fingerskarvad regel
 
K
Kortregel upp till 2,5m kan ofta vara fingerskarvad
 
Redigerat:
R
Kanske i konsumentpanelen men vi har aldrig fått det trots att vi har köps tusentals reglar..
 
richardtenggren
R Rejäl skrev:
Kanske i konsumentpanelen men vi har aldrig fått det trots att vi har köps tusentals reglar..
Dålig inköpare? ;)

Min bygghandel som framförallt riktar sig mot proffs har just fingerskarvad kortregel, men de kan ju ta hem vanlig om jag ber om det :)
 
R
richardtenggren richardtenggren skrev:
Dålig inköpare? ;)

Min bygghandel som framförallt riktar sig mot proffs har just fingerskarvad kortregel, men de kan ju ta hem vanlig om jag ber om det :)
Det är du som får resterna😉och dom skeva som kapas ner till dom fingerskarvade😂
Så om du vill har det så kör på det!
 
Vad är nackdelen med fingerskskarvade? Fördelarna är uppenbara, men det kanske finns nackdelar som uppväger.
 
Fingerskarvade är dyrare men formstabilare
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag såg de skarvade som kortregel nyligen för första gången. Det var på Byggmax som alla korta 120*45 var fingerskarvade. Ingen prishöjning.
 
R
Gör oss är dom sekunda kvalitet alltså kan vi köpa dess billigare ifall vi önskar att använda dessa..
 
Ok, så de är i bland billigare, ibland dyrare och ibland kostar de lika som ickeskarvade.

Det enda jag vet som skiljer dem från andra är att de är stabila.

Nu vill jag veta vad som är sämre?
 
7ender
Kan limmet t ex vara känsligt för väta?
 
R
Vad är det för klass på reglarna?
 
Ingen klassning alls på de jag köpte, men det är ingen på deras oskarvade kortreglar heller, så där finns inga ledtrådar.

En snabbsökning ger att Moelven har fingerskarvade C24, men där står inget heller om vad skillnaden är.

För mig som bygger mer möbler än hus är inte en limskarv något som försvagar en konstruktion, och den används för att stabilisera eller minska rörelser i massivträ.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
C14 brukar innerväggsreglar vara i alla fall i dom klenare dimensionerna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.