hej! jag är totalt okunnig. Men tänkte dock prova på att lägga klickgolv, då huset är 50 år o fortfarande har samma plastmatta. Kan jag lägga klickgolvet direkt på plastmattan?? det är betongplatta.
eller måste jag ta in hantverkare som river bort plastmattan?
 
I normalfallen om mattan sitter ordentligt utan bubblor och ojämnheter så kan man lägga ovanpå...

Dock är jag av den typen som helst vill ha bort gammalt och inte "gömma det" bakom nytt... ;)

MEN... om du anser dig kunna lägga ett golv så kan du ju hyra en mattupptagare och ta bort mattan själv också för det är ju 100 ggr enklare än att lägga själva golvet... ;)
 
Om man har plastmatta limmad direkt på betong rekommenderar man att mattan ligger kvar om den inte är aldleles för ojämn. Lägg gärna ett lager foam under så blir golvet både tystare, varmare och aningen mjukare att gå på. Köper du "lyxgolv" med inbyggd foam i varje bräda räcker den allra tunnaste, annars kan man gå upp ett hack i tjocklek.

River du bort plastmattan får du oerhört mycket mer arbete, då räcker det inte med bara tunn foam under. Har själv behållit palstmatttan överallt, så de detaljerna har jag inte läst på, gav upp direkt när jag såg vilket jobb grannen haed med att riva ut sin gamla matta...

Visst är det härligt när man får två helt motsatta svar :-D
 
Anna_H skrev:
Om man har plastmatta limmad direkt på betong rekommenderar man att mattan ligger kvar om den inte är aldleles för ojämn. Lägg gärna ett lager foam under så blir golvet både tystare, varmare och aningen mjukare att gå på. Köper du "lyxgolv" med inbyggd foam i varje bräda räcker den allra tunnaste, annars kan man gå upp ett hack i tjocklek.

River du bort plastmattan får du oerhört mycket mer arbete, då räcker det inte med bara tunn foam under. Har själv behållit palstmatttan överallt, så de detaljerna har jag inte läst på, gav upp direkt när jag såg vilket jobb grannen haed med att riva ut sin gamla matta...

Visst är det härligt när man får två helt motsatta svar :-D
- Vem är "man" ?? :rolleyes: ;)

- Vad är det för oerhört mycket mer arbete du syftar på och varför skulle det inte räcka med foam ?? :rolleyes:
 
tack för svar!! ok hmm,, nu vet jag inte vilket av dessa jag ska välja. Första gången jag ska göra detta o jag är ohändig tjej så vi får an se hur det går. haha
 
Är bara mattan plan/jämn och någorlunda fräsch (luktfri) tycker jag att den kan ligga kvar. Den dag ACn packar ihop och dränker laminatgolvet med "några hinkar" vatten kan faktiskt den gamla mattan minska skadorna rätt avsevärt. Tro mig, jag vet...

Det här med foam ska du kolla upp mot golvtillverkarens instruktioner. Jag har sett vissa varianter av Pergo med inbyggd foam där det uttryckligen står i anvisningarna att ingen "extra" foam får användas.

Och när det gäller arbetet med att riva ut en matta så beror det på... Det kan vara väldigt enkelt eller nästan hopplöst beroende på bland annat mattyp och limtyp.
 
Glöm inte att ta bort listerna bara innan du lägger golvet. Klassisk nybörjargrej som ser jättedåligt ut om man inte gör.
 
För att blanda mig i diskussionen så tror jag inte att det är plastmatta om den legat 50 år utan det är nog mer troligt att det är Linoleummatta som ligger där.
 
Redigerat:
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Har mattan legat i 50 år så låt den ligga kvar för då är det med stor sannolikhet asbest i mattan och när man börjar dra sönder den så frigörs asbesten. Däremot om den får ligga ifred så händer inget.
Samma fenomen med gammal kakel och klinker att fixet innehåller asbest.
 
Följdfråga då! Vilka golvläggare får dra upp en limmad matta från 50/60-talet? Det kan ju finnas asbest i den. Måste det inte vara en certifierad saneringsfirma eller en certifierad golvläggare med asbestcertifikat för att riva?

Måste väl kosta det 3 dubbla jämfört med priset att lägga golv om det råkar vara asbest i mattan... Tankar/kommentarer - gärna från mattläggare inom branschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.