I samband med att jag lägger om taket tänkte jag dra en PEM-slang under pannorna för att kunna cirkulera vattnet från en eventuell framtida pool. Då taket blir rätt så varmt under soliga dagar tänker jag mig att det kan bli en win-win; varmare poolvatten och kallare övervåning.

Det jag kört fast i är dimensioneringen av slangen. Jag hade tänkt mig 50 till 100 meter slang som ska upp på ett tak som når 5 meter vid takfot och 7 meter vid nock. Jag inser att det sker ett tryckfall som beror av slanglängd, slangdiameter samt höjd som vattnet ska pumpas upp till. Hur ska jag tänka här?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Inte svar på din fråga. Jag skulle lägga slangen på pannorna istället, ett eventuellt läckage utanpå taket gör ju inte så mycket.
 

Bästa svaret

B
Hålder med @fribygg

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

Om vi leker med tanken att din solvärmare ger 2kW, och du vill hålla 5c tempskillnad, så behövs ett flöde på ungefär 0.1 kg/s, eller ca 6 l/minut. En 100m pemslang 20x16 ett tryckfall på 6 mVP. Ett halverat flöde ger ungefär 1/4 av tryckfallet, men du lär ha en del andra engångsmotstånd. Räknar man på 6mVP så krävs 60W, med en ideal pump. Inte helt orimligt högt tryckfall/hög elförbrukning med den klenaste storleken på pemslang. Det kanske är värt att överväga dn 25. Fördelen med en klen pem är ju att den har mindre radie. Välj tryckklass pn6 så får du tunnare slang. Plast isolerar, pn10 blir lite sämre värmeöverföring alltså.

Jag har egentligen ingen uppfattning om hur lång slang som krävs eller hur hög effekt som du kräver till din pool.

en annan sak är att titta på pumpens kurva. vid nära 0 flöde ska pumpen ha en tryckuppsättning som är högre än höjdskillnaden, annars får du problem att få igång systemet vid luft. Det går att klara med en pump med lägre tryckuppsättning, men det blir lite krångligare att lufta systemet, och får man in luft så stannar pumpen.

Jag har dragit igång ett par solvärmesystem, men det har varit slutna system till acktank. Jag antar att det här blir ett öppet system direkt mot poolen? Se till att välja rätt cirkpump, att den tål syresatt vatten, gärna klorerat. En vanlig cirkpump till radiatorer tror jag inte håller länge med syresatt vatten.
 
  • Gilla
LukasK och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte svar på din fråga. Jag skulle lägga slangen på pannorna istället, ett eventuellt läckage utanpå taket gör ju inte så mycket.
Problemet blir att det blir fult (+ kräver bygglov?) samt att avkylningseffekten på luftspalten mellan pannor och undertak och därmed mot övervåning försvinner. Dessutom är undertaket 100% vattentätt och inga skarvar ska göras på själva taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.