Hej, jag ska egentligen inte bygga en mur utan snarare ett runt fundament, ca 1 m i diameter och 80 cm högt. Där ska sen en liten fontän placeras.

Tänkte göra detta med vanliga stenar, vissa mindre, andra så stora att jag inte orkar lyfta dom helt.
Ska vara mitt på gräsmattan, som är lite knöglig där. Behöver jag gräva ut en grund och lägga nåt grus eller makadam där först för att det ska stå stadigt?
 
Skall fontänen bli vattentät i fundamentet, eller är den redan det i sin konstruktion?

Skall fundamentet gjutas ihop, eller kommer stenarna att kunna röra sig?

Spontant känns det som att fontänen behöver ett bra fundament som är i våg, vilket bör göras med en bra grundläggning, gärna en betongplatta, med direkt kontakt (pelare?) upp till själva fontänen.

Jag har ganska mycket vana att kallmura med stenar. Min erfarenhet är att ett bra underlag är en nödvändighet, men det kommer att röra på sig ändå. Fruset vatten kan förflytta berg...
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Frostfritt djup och dränering är A&O. Enklaste sättet att lösa det är att grunda med cellplast, men det är lite overkill i trädgården, särskilt för din applikation. Jag hade grundat med en grop på ca 4dm, markduk och sedan 0-28 eller liknande upp till marknivå. Sedan grus på detta. Då blir det nog stabilt nog under många år. Håll dock koll på rörelser i konstruktionen. Ungefär så har jag byggt mina kallmurade terrasser.

Jag bygger en badtunna nu, så jag satsade på markduk, sedan ballastlager (jag experimenterar med lecakulor då de både isolerar och är lätta att hantera) sedan cellplast innan tunnan hamnar ovanpå detta.
 
  • Gilla
JTTE och 1 till
  • Laddar…
Den är helt OK. Den skall inte skydda mot ogräs, så billigare väv kan också användas.

0-28 är som du skriver fraktionsstorlekar på 0-28 mm på gruset. Köps enklast på närmaste grustag. Det behöver inte vara just 28, ta det i närheten som finns på grustaget. De säljer ofta grus direkt till kärran, men tänk på att inte ta för mycket då grus är tungt...
 
  • Gilla
calle12_3
  • Laddar…
Funderar på att skippa stenarna, det är inte helt enkelt att hitta tillräcklig mängd natursten som är lite kantig och därmed stapelbar..

Om jag skulle använda detta istället och mura upp det:

https://markgrossen.se/marksten-tra..._dimension=133x200x50mm&attribute_enhet=Styck

Fixar man det som nybörjare? Det ska bara bli ca 80 cm högt. Vad har man för fogmassa?
Funkar det med samma grund som du har beskrivit, pacman?
 
Ja det fungerar och ja, du klarar av det. Men det kommer att kosta...
...det räntar på rätt bra när man murar med så små stenar, både i antal stenar och i mängden sättbruk. Men det är inte särskilt svårt. Jag hade sett till att sätta en platta betong i botten för detta, gärna med lite armering i (exempelvis putsnät, eller några lager med galvaniserat hönsnät), bara för att få en bra start. Nu blir ju projektet lite seriösare iom materialkostnaden...
 
Jag räknade med att man skulle behöva ca 220 st om dom ligger i en enkel ring med 1 m diameter och 85 cm hög och att det är ett par cm murbruk mellan varje sten... skulle gå på 2300 spänn, inte så farligt.

Men det kanske inte är en bra ide? Fontänen högst upp kommer väga en del vattenfylld vilket måste tas upp på nåt sätt...
Om jag ställer den i ett lämpligt stålfat så stabiliteten är fixad och sen murar nånting runt om så att det blir snyggt bara?

Sorry att det är lite rörigt. Men jag har dragit el och grävt ur ett runt hål i gräsmattan så nåt måste jag gå vidare med.
 
Om jag även slapp hålla på med betong så vore det rätt skönt..
 
Två centimeters fog är rätt mycket. En centimeter är rimligare och bättre för hållbarheten.
 
OK.

Angående val av material, om jag kör med större grejer som t.ex. tegelstenar, räcker det att grunda underlaget som du beskrev först då med grus?
 
Ja, då håller det nog bättre. Små saker sätter sig lättare. Sedan skall man inte underskatta att använda sig av cellplast (XPS) som grundsättning ovanpå gruset, den gör ett väldigt bra jobb och kostar nästan ingenting i sammanhanget.
 
OK, var skulle man ha cellplast menar du - på gruset?
Det får inte synas nåt bara.

Du skrev ju tidigare att cellplast vore overkill på ett sånt här litet projekt..
 
C calle12_3 skrev:
OK, var skulle man ha cellplast menar du - på gruset?
Det får inte synas nåt bara.

Du skrev ju tidigare att cellplast vore overkill på ett sånt här litet projekt..
Ja, men nu pratar du ju om att mura med stenar där det syns om de rör sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.