Tänkte slänga ihop ribbstol till barnen men blir lite tokig.

Tänkt konstruktion är två reglar á 145x45 med genomgående rundstav av diameter 33mm.

Då är det bara själva håltagningen. Jag vill borra hål av exakt samma dimension som rundstav.

Vad det verkar så finns det standard dimension för rundstav och standardutbud för hålsåg och kvistborr i handeln.

Jag kan varken hitta borr på 33mm eller alternativ 2) rundstav på 35mm.

Hur hade ni gjort?
 
HampusHus HampusHus skrev:
Tänkte slänga ihop ribbstol till barnen men blir lite tokig.

Tänkt konstruktion är två reglar á 145x45 med genomgående rundstav av diameter 33mm.

Då är det bara själva håltagningen. Jag vill borra hål av exakt samma dimension som rundstav.

Vad det verkar så finns det standard dimension för rundstav och standardutbud för hålsåg och kvistborr i handeln.

Jag kan varken hitta borr på 33mm eller alternativ 2) rundstav på 35mm.

Hur hade ni gjort?
försökt hitta en begagnad rivningsobj etc.
 
L LantbrukarN skrev:
Närmsta biltema kan nog lösa problemet:
[länk]
Jag tror inte jag fattade vad det där var när jag googlade runt men ja kanske!

Kanske svårt att få bra hål dock
 
returen returen skrev:
försökt hitta en begagnad rivningsobj etc.
Några bra sidor etc eller tänker du typ facebook/blocket/tradera?
 
HampusHus HampusHus skrev:
Några bra sidor etc eller tänker du typ facebook/blocket/tradera?
ibland har ju kommunerna återbruk motsv för utgallrade möbler
annars finns det folk som åker omkring och besiktigar mm som kanske vet nått
 
HampusHus HampusHus skrev:
Tänkte slänga ihop ribbstol till barnen men blir lite tokig.

Tänkt konstruktion är två reglar á 145x45 med genomgående rundstav av diameter 33mm.

Då är det bara själva håltagningen. Jag vill borra hål av exakt samma dimension som rundstav.

Vad det verkar så finns det standard dimension för rundstav och standardutbud för hålsåg och kvistborr i handeln.

Jag kan varken hitta borr på 33mm eller alternativ 2) rundstav på 35mm.

Hur hade ni gjort?
Färdiga rundstavar brukar vara lite si och så med måttriktighet på diametern. Hitta största borren du kan med mindre diameter än rundstaven du tänker använda och skav ner det som behövs för att få in den i hålet.
 
Karrock
Kanske hålsåg, och komplettera med slipa upp diametern på hålet, eller ned på staven.
 
Har du en överhandsfräs är det lätt löst med en mall med 35mm hål och en kantfräs.

Om du inte har en fräs har du för lite verktyg och en bra ursäkt att rätta till det
 
Ingen lösning med borr men när jag gjorde ribbstol som stege upp till en loftsäng fräste jag hålen med kopieringsfräs och mall jag slipade upp från 30mm. Tror rundstaven var lika du hittat, 33mm.

Edit: tvåa på den
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Fördelen med fräs är att du kan passa hålet mot exakt den rundstav du köper
 
Tack för all input, har ingen fräs men kvistborr finns i 32mm på Bauhaus för rimlig peng. Låter som rätt väg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.