Hej

Har ett rum tillbyggt till ett förråd som också fungerat som förråd i några år. När det nu rensades ut så syns mögelfläckar på väggarna. Har en känsla av att ventilationen i rummet är för dålig. Fasaden är teglad om det spelar roll. Tror ni att möglet kommit inifrån eller är det ytterväggen som är kass? Vad göra?
 
  • Hörn av rum med vita väggar och trälaminatgolv, mögelfläckar synliga längst ned på väggarna nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Har det stått saker dikt an väggarna?
 
  • Gilla
Barstar
  • Laddar…
I hus som är dåligt isolerade och man packar saker tätt nära en vägg kan innerväggen bli så kall att luftfuktighet i inomhusluften kondenserar på innerväggen. Därför är det viktigt att lämna en ganska rejäl luftspalt mellan prylarna (som tex flyttkartonger, kassar med kläder) och golv eller vägg.
Just när det är dåligt isolerat kommer en kartong med textiler att isolera bättre än väggen så väggen kan anta nära utetemperatur, dvs minusgrader på vintern. Då blir det mögel på både kartong och tapet när temeraturen sen stiger och allt är blött.
 
  • Gilla
Barstar och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Har det stått saker dikt an väggarna?
Ja, det har det.
 
B Bjober skrev:
I hus som är dåligt isolerade och man packar saker tätt nära en vägg kan innerväggen bli så kall att luftfuktighet i inomhusluften kondenserar på innerväggen. Därför är det viktigt att lämna en ganska rejäl luftspalt mellan prylarna (som tex flyttkartonger, kassar med kläder) och golv eller vägg.
Just när det är dåligt isolerat kommer en kartong med textiler att isolera bättre än väggen så väggen kan anta nära utetemperatur, dvs minusgrader på vintern. Då blir det mögel på både kartong och tapet när temeraturen sen stiger och allt är blött.
Tack för svar. Så du tror att det är inomhusklimatet och mängd saker som är orsaken? Inte dags att riva väggar då? Vad göra nu?
 
B Barstar skrev:
Tack för svar. Så du tror att det är inomhusklimatet och mängd saker som är orsaken? Inte dags att riva väggar då? Vad göra nu?
Om det råder de förutsättningar jag nämnde (men det vet bara du) så skulle jag säga att det är fukt inifrån . Men jag skulle också kontrollera så att det inte kommer fukt utifrån också. Det ena felet behöver inte utesluta det andra.

Jag hade det beskrivna fenomenet väldigt tydligt i mitt hus för ca 30 år sedan. Ett förrådsrum med yttervägg bestående av ytterst brädor, stående plank, trerex och innerst målad masonit. På vintern blev den väggen blöt av fukt om vi proppade in textiler i hyllor mot väggen. Vi hann dock se detta innan mögel uppstått. Vi tvättade och torkade allt så det var ok.
Den närmaste lösningen blev att stuva sakerna glesare och inte direkt mot väggen samt att INTE VENTILERA in varm rumsluft i onödan. Hålla dörren stängd.
En avfuktare eller element hade varit bra men det hade inte vi då.
Eller att ha dörren helt öppen alltid så rummet värmts upp mer. Men fortfarande aldrig stuva saker mot väggen.

Några år senare hade en yttervägg isolerats med 145mm glasull och en annan vägg blivit innervägg då huset byggdes på. Exakt samma målade masonit finns kvar i förrådet men tål idag att ha textiler stuvade emot utan bekymmer då väggen har full rumstemperatur.
Det är varm luft på en kall vägg som ger fuktutfällning.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.