Efter att markkillen var ute och tittade på vår tomt så kom vi fram till att det är ungefär 2 meters höjdskillnad mellan vänstra och högra delen av det hus vi tänkt bygga där.
En grov uppskattning var 250-300 tusen för att spränga bort det berg som behövs och gräva och fylla upp.
Markkillen sa att det inte blir så bra i och med att uteplatsen kommer ligga högre än huset om man gör så...

Efter mycket funderande så kom vi på den brilljanta iden att lägga garaget under högerdelen av huset och på så sätt slippa spränga och så får vi uteplats på en bra höjd.

Nu till mina frågor:
1. Är det bra att ha garaget under huset? Vad finns för nackdelar?
2. Huset ska byggas på platta, måste garagetaket förstärkas på något speciellt sätt?
3. Vad har man för takhöjd i ett garage?
4. Hur stor ska lutningen från vägen vara in till ett garage? (så att inte vatten rinner in i garaget)
5. Vad bygger man ett sånt här garage i för material? Block på nått sätt?

Tacksam för hjälp och svar med detta, alla ideér är såklart välkomna!
 
Har försökt att se tomten framför mig men, lyckas inte. Försöker ändå ge dig lite feedback. Gissar jag fel om det blir något åt suteränghållet ? Inte bodel nere men väl ett garage under en del av huset. Förr byggde man ofta med garage under huset. D.v.s i källaren, med en eländig backe ner och ett garage där man fick ställa bilen efter ena väggen om man inte hade en Lloyd för att få upp dörren och komma ut. I ditt fall har du om jag förstått rätt inga problem att inte kunna få till ett ändamålsenligt utrymme. Kanske bör du fundera på om du skall ha en grovingång där nere ev. i kombination med en tvättstuga också. Tycker att du borde ha en trapp invändigt för att ta dig mellan garage och "våningen" för att slippa gå utvändigt.
1. Kan inte se några nackdelar med detta. En byggnad helt eller delvis under mark är ju billigare att värma upp än en fristående.
2. Är inte rätt man att svara på detta men kan inte förstå varför inte plattan skall kunna fortsätta ut över garaget och utgöra tak över den delen. En konstruktör har säker svar.
3, Jag skulle nog välja 2,40 men går även att bygga högre eller lägre. Beror ju även på vad för bil du skall in med och vilken typ av port du har tänkt.
4, Lutningen behöver inte vara överdrivet stor. Det viktiga är att det lutar från garaget. En till två cm per meter borde väl räcka.
Lutar det för mycket kan det kanske inkräkta på höjden i garaget och även på huset.
5. Jag skulle nog bygga garaget i Dorocell. Har man byggt med Lego borde man även klara detta. Ett annat alternativ är Leca.
 
Jag har själv ett dubbelgarage i huset. En nackdel med att ha garaget i huset är att om jag druttlar med bensin i garaget så luktar det bensin inte bara i garaget utan i hela huset. Bytte bensinfilter på en bil häromdagen och det var inte så poppis....

I övrigt kan jag inte sägat att garagelukten sprider sig nämnvärt. Detta beror givetvis också lite på hur ventilationen ser ut i huset. Jag ar självdrag och mycket av tilluften kommer från garaget kan man tänka sig.
 
Om jag har förstått dig riktigt så har vi byggt på ungefär samma sätt. Vi har en liten backe upp till garaget som är murat i lecablock. Som garagetak har vi ett valv i cement med inbyggd golvvärme. Det ni skall tänka på är isolering i taket så att inte värmen går rätt ner i garaget.

Vi är mycket nöjda med konstruktionen.
Lukten som det skrivs om känner man inte igenom betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.