Vi ska bygga nytt nu till sommaren och måste ha ett INHEMSKT LÖVTRÄD i förgårdsmark. Kan man ha tex ett äppleträd eller liknande (har ju löv) eller menar man något annat träd, typ björk m. fl. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då jag inte kan finna någon info.
 
Björk Asp Pil Al Rönn Hassel Ek Alm Bok Ask Lind Lönn Avenbok Poppel Fågelbär...
Äppelträd är ett fruktträd inget lövträd..
Om du ska ha det brevid huset så tänk på framtida storlek på trädet.. och rötterna samt hur törstigt det är ;)
 
pirrepirre skrev:
... förgårdsmark ... eller menar man något annat träd, typ björk m. fl.
Det är väldigt trevligt att man detaljplanerar ett nybyggt område och ger tips om vad som på sikt kommer att försköna hela kvarterer. Eftersom det tydligen gäller en begränsad yta och tips om var detta huvudträd bör stå kan man nog redan nu dra slutsatsen att de flesta tipsade träd är olämpliga (såvida man inte väljer mindre nya varianter). Det finns fina rönnar som passar fint (men välj inte skogsrönn). Du kan nog sätta ett äppleträd också - men välj isåfall ett träd på A2-stam som blir högre än de vanliga moderna sorterna (det har sin charm att klättra på stege och plocka äpplen!). Pil och björk bör man överhuvud taget inte tänka på närmare än 10 m från huset och dessa är så vattenkrävande att man har svårt få annat att trivas under/i närheten av dessa.

Hur stor yta har du att spela med och hur stort är avståndet till huset? Finns biluppställningsplats i närheten (finns en del träd som droppar och förstör billacken). Är det blåsigt i området? Hur högt är/kommer huset att bli? Ett lågt hus 'kräver' ett lägre träd.
 
Jo dessa träd blir ju stora men det var ju ett inhemskt lövträd han skulle ha o då skrev jag vilka dessa var, o ett äppelträd är inget lövträd :)
 
DragonLady skrev:
Björk Asp Pil Al Rönn Hassel Ek Alm Bok Ask Lind Lönn Avenbok Poppel Fågelbär...
Äppelträd är ett fruktträd inget lövträd..
Om du ska ha det brevid huset så tänk på framtida storlek på trädet.. och rötterna samt hur törstigt det är ;)
Ingen av de olika sorterna poppel är väll ändå inhemsk i Sverige? Om du inte räknar aspen då, men den har du ju skrivit upp för sig själv
 
Visst tycker jag det är bra att man tipsar om lämplig huvudväxtlighet för att undvika att nybyggare tex planterar något barrträd som inom 15 år är 20 m högt ... men det är synd att man (områdets landskapsarkitekt, planerare el dyl) inte kan ge någon förslagslista.
måste (?) ha ett INHEMSKT LÖVTRÄD
är ju vansinnigt luddigt och misstolkas lätt. Det kan ju bli så vansinnigt fel!

Varför inte prata med de blivande grannarna? Träd är så miljöskapande och lummighet lyfter alla villaområden!

Jag har en bekant i ett rymligt kedjeatriumhusområde i gbg där man vid byggnationen planterade ett körsbärsträd vid varje brevlåda - biltrafik är inte tillåten annat än för transport på vägen. På den tiden var det ett ypperligt barnområde och nu, 30 år senare, bor väl mest pensionärer. Träden har vuxit upp och blivit otroligt vackra och miljön är fantastisk. Men jag kommer ihåg så sura de inflyttade var i början ... för att de inte fått välja själva!
 
Ja, det finns väl inget vackrare än ett gammalt körsbärsträd när det blommar på våren :)
 
Jag skulle föreslå oxel, Sorbus intermedia. Ett träd vars slutstorlek inte är allt för stor, och den når dit dågorlunda snabbt. Det är även förhållandevis ganska underhållsfritt. Får dekorativa röda bär.
 
Tack så mycket för alla svar. Det var snabba bud och uppskattas.
Nu till det mest intressanta: Efter samtal med byggnadskontoret i Linköpings kommun så är det helt ok att plantera ett äppleträd eftersom det finns "löv" på det!!!! Att det sedan kanske inte är ett "inhemskt lövträd" spelar ingen större roll. Ibland blir man inte klok på alla olika bestämmelser :)

Tack för hjälpen ändå, kankse hjälper det fler som har samma funderingar där ute :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.