Jag har ett hus som har falu rödfärg på fasaden men färgen på vindskivorna är okänd.
  • Hur vet jag vilken färg vindskivorna är målade med? Skickar med bilder.
  • Om jag köper nya grundfärgmålade vindskivor, behöver jag då stryka dem med täckfärg innan jag sätter upp dem och isåfall vilken färg rekommenderas?
  • Jag har en grön beläggning på delar av den rödfärgs-målade fasaden. Hur avlägsnar jag denna och hur förbereder jag väggen för att applicera ny rödfärg?
 
  • Flagande färg på vindskiva under takfot, nära takpannor och under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och grön beläggning på vindskivor under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindskivorna på ett hus med falu rödfärg, där den gamla färgen flagnar och behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rödfärgsmålad träfasad med grön beläggning, delvis sliten färg och tydliga ålderstecken på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte det ser ut så som om du behöver byta vindskivorna, skrapa dem och måla med valfri fasad färg.
Skulle tvättat bort det gröna med diskmedel (YES) och rotborste, resten av väggen kan du borsta torr.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tycker inte det ser ut så som om du behöver byta vindskivorna, skrapa dem och måla med valfri fasad färg.
Skulle tvättat bort det gröna med diskmedel (YES) och rotborste, resten av väggen kan du borsta torr.
Instämmer, men föreslår att ommålning av vindskivor sker med riktig linoljefärg i ett par tre tunna lager ( gärna i maj månad) för att minska risken att problemet återkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.