Hej!

Vi har ett hus byggt på 30-talet som förväntat har en gammal isolering som inte kan ha ett fack på mycket mer än 8-10 cm. Långt ifrån modern standard alltså.

Vi skulle vilja byta ut den för att få det varmare/tätare och funderar på tjocklek. Är det så stor skillnad på gammal vs modern isolering att ÄVEN om man behåller samma tjocklek och gör det noggrant med tejp, drevning osv så får man en stor vinst? Vi är inte så sugna på det estetiska att fönstren blir ”gluggar”, och vill inte flytta ut alla fönster i huset.

Vi misstänker såklart att bef isolering har säckat ihop på höjden. Det är en sån här typisk ”matta’ med någon papp på båda sidorna, 4-5 cm tjock kanske.

Tack för input!
 
  • En gammal isoleringsmatta med sprucken yta av papp på ett 30-talshus, avslöjar en del av trästommen och en vit rörledning bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg inte för tätt låt huset andas vet flera som byggt för tätt och fått problem med fukt o mögel sedan det gått några år
 
Det viktigaste är att huset är vindtätt, och det är de första centimetrarna isolering som gör störst nytta. Så man behöver inte ha 30 cm i väggarna på ett gammalt hus, det läcker värme ändå genom tak, golv och fönster. Ett gammalt hus kan aldrig bli ett passivhus.
 
  • Gilla
FoxBumblebee
  • Laddar…
Jag tycker mig se en taffligt utförd mineralulls isolering och ett VP rör på bilden (troligtvis från sextio/sjuttiotalet då 10cm isolering ansågs normalt) tycker du ska isolera om noggrant med mineralull i de befintliga facken och vindpapp utanpå. Om du ändå planerar fasadbyte kan utregling och ytterligare 95mm isolering vara på sin plats.
 
  • Gilla
FoxBumblebee
  • Laddar…
Tack för svar! Håller med om det ni skriver.

Det jag ville reka vara om det är idiotiskt att bara stoppa in ny isolering på dem 10 cm, för osugen på att bygga ut fasaden med allt vad det innebär. Som ni är inne på är det ju ett gammalt hus så det läcker ju lite här och var ändå. Så det blir nog att stoppa in ny på ca 10 cm och få så tätt vi kan.
 
F fribygg skrev:
Jag tycker mig se en taffligt utförd mineralulls isolering och ett VP rör på bilden (troligtvis från sextio/sjuttiotalet då 10cm isolering ansågs normalt) tycker du ska isolera om noggrant med mineralull i de befintliga facken och vindpapp utanpå. Om du ändå planerar fasadbyte kan utregling och ytterligare 95mm isolering vara på sin plats.
Bättre med 50mm västkustskiva
 
T Thomas Szakal skrev:
Bättre med 50mm västkustskiva
Blir huset energieffektivare, är det billigare, går det snabbare eller vad är det jag missar?
 
F fribygg skrev:
Blir huset energieffektivare, är det billigare, går det snabbare eller vad är det jag missar?
Du skruvar de direkt på fasad, läktar och på med panel. En väg gör du på en dag. Väldigt energieffektiv? Halverar elförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.