Har köpt ett hus från 1970 och ska nu renovera sutterängdelen av huset. Jag ska byta träreglarna i innerväggarna mot stålreglar och lägga platonmatta med ventilerade golvsocklar. Idag tog jag bort gipsväggen för att se hur det såg ut bakom och cellplasten bakom hade orange fläckar på ett par ställen. Gick enkelt att få bort med en fuktig trasa. Är det mögel eller vad är det för nåt? Kan tillägga att det har varit problem med fukt i sutterängdelen men huset har därefter dränerats och träreglarna såg ändå torra och fina ut (vill ändå byta ut mot stålreglar för att vara på säkra sidan). Kan jag rengöra cellplasten med typ Jape mögelfri och behålla den eller bör jag byta ut den mot ny? Bifogar bild på där det såg som värst ut.
 
  • Cellplast med flera orange fläckar, eventuella mögelskador i ett renoveringsobjekt från 1970.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg nu att baksidan på gipsplattorna hade en logga/text ”Gyproc” i samma orange nyans som fläckarna så jag gissar att det kan vara den som släppt och bildat fläckar på cellplasten? I det andra rummet så var det nämligen inga såna fläckar och gipsplattorna i det rummet hade heller ingen sån text på baksidan.
 
  • Nära bild på en sprucken bit gipsplatta med texten "Gyproc" i orange. Bakgrunden visar en renoveringsmiljö med synliga bjälkar och väggar. En hand i handske håller i plattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.