Jag håller på bygga loftsäng. Här är en modell, sett snett underifrån:
3D-rendering av ett grönt rum med inbyggd trähylla i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglerna är 45x70, sitter i väggen med totalt 7 st franska skruvar. Den långa regel är 260 cm lång, och sitter i de andra närliggande reglarna med 2 träpluggar och en 6,0 x 100 träskruv, i varje ände.

Eftersom regeln är ganska lång, så böjer den sig lite när man klättrar upp, och fast jag inte tror den kommer brytas, så är det lite läskigt.

Att stötta underifrån med en stolpe vore ett självklart alternativ, men skulle sabba utrymmet onödigt mycket.

Så det jag vill göra är att stötta regeln uppifrån, från taket.

Lösning 1: med stöd av en regel parallellt med taket:
3D-modell av en konstruktion, träbjälklag och pelare, delvis byggt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Stolpar skruvas i den långa regeln från dess insida.
- Toppregeln mot taket skruvas i taket med 2 st franska skruvar 8 mm och Fisher-plugg. Eller lika bra att köra expanderbult?
- Stolpar skruvas i sin ände, i toppregeln med träskruv ovanifrån. Här krävs bricka och försänkning, eller?
Teknisk ritning av träkonstruktion, innehåller mått och detaljerade utsnitt, eventuellt för byggprojekt eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Lösning 2
: skippa toppregeln, och sätta fast stolpar med vinkeljärn, eller stolpsko om jag lyckas hitta något med rätt storlek, och genomgående bult.
Teknisk ritning, möjligtvis arkitektur eller konstruktion, med linjer och mått, överlappande på abstrakt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning eller schema av konstruktion med pelare, balk och vinkeljärnsförbindelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




- Vilken lösning hade ni valt? Om nummer 2, vinkeljärn eller sko?
- Expanderbult i taket, eller fransk skruv 8mm med plugg?
- Ok med att skruva stolparna i den långa regeln inifrån med enkel träskruv?
- Ok att skruva i stolparnas ände ovanifrån, genom toppregeln? Eller för svag för sprickning?
 
Och du är absolut inne på en stötta?

Det enkla alternativet är ju givetvis annars att köra något grövre än 45x70 i framkant och skippa stöttan. Den nästan lika enkla om du inte vill att det ska bygga mer i höjdled är att du går upp på ett antal 45x70 i bredd i framkant (alt en liggande grövre limmträbit som kommer nära 70mm i bredd)
 
Byt den yttre regel till något kraftigare
 
Jo, förstärka framsidan är ju ett alternativ... Bara göra om då, lite tråkigt (och svårsålt till frun om jag ska vara ärlig).

Det kommer behövas fallskydd ändå, och vi nämnde att ha bara några pinnar ända upp till taket, så det fick mig på den tanken.
 
Vad är rimligt då? 45x95? 120, 145?

Snabbtitt på Byggmax säger mig att om jag går till 145 så kan jag få klass C24. Är det något att satsa på, eller blir det bra nog med 95 eller 120 (C14)?
 
M myrstack skrev:
Och du är absolut inne på en stötta?

Det enkla alternativet är ju givetvis annars att köra något grövre än 45x70 i framkant och skippa stöttan. Den nästan lika enkla om du inte vill att det ska bygga mer i höjdled är att du går upp på ett antal 45x70 i bredd i framkant (alt en liggande grövre limmträbit som kommer nära 70mm i bredd)
Det blev förresten precis så. En till 45x70 inskruvad den första, inifrån så den inte syns. På det, en gammal fin ekplanka som front. Det är nu styvt och har känts stabilt i över ett år. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Nu är det för sent med mitt förslag men man kan stabilisera även med en stålvajer från taket, eller en gängstång. Mindre klumpig.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu är det för sent med mitt förslag men man kan stabilisera även med en stålvajer från taket, eller en gängstång. Mindre klumpig.
Nej då, det blev ännu mindre klumpligt än så. Att dubbla regeln med ekplanka (jag skrev fel innan, ingen dubbelregel, bara plankan) gav tillräckligt styvhet för att slippa stötta och stöd från taket. Tack vare @myrstack .
 
  • Ett närbild på en väggfast sängstomme med en ekplanka och sängribbor, monterad mot grön vägg utan stöd från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Bilden ger mig flahbacks till studenttiden där man bodde i gamla lägenheter med 3 m takhöjd. Loftsäng var den givna lösningen och jag byggde några.
 
Ska man ha den så nära taket kan man ju spara in lite på värmen.
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ska man ha den så nära taket kan man ju spara in lite på värmen.
Bra öga, det blev faktiskt lite väl högt. Men det passar min 13-åring, frågan är hur länge till. Det är dock inte så högt som det ser ut på bild, se regeln längst in, jag tror man blir lätt lurad av de udda vinklarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.