Vill tydligt markera att jag vill mina rör till toan. Badkaret och handfat skall komma upp igenom golvet. Jag är herre kejsare overlord och diktator i mitt hus. Vad någon svensk standard eller försäkringsbolag tycker spelar ingen roll. Spelar inte heller någon roll vad någon mästare tycker heller. Mina rör ska komma upp igenom golvet. Blir du ledsen över detta starta gärna en egen tråd och diskutera detta men i denna tråden vill jag prata om ideer hur man gör det igenom golvet bra.

Vilket gör skall jag använda för att göra det snyggt?

Kommer att fräsa totalt fem spår. Tre kallvatten och 2 varmvatten ifrån ett ställe i badrummet.ca 20mm djupt och brett ifrån de stället för jag för in varm och kallvatten


Är det vanliga rör i rör man kör släpper upp de 10cm. Så pressas de på någon snyggare del för det som sedan blir synligt? Kommer sätta kilto tätskikt med manschetter runt
 
ska du lägga rör i golvet så hade jag ju hellre använt gamla rör också då. Typ kopparrör.
 
S Stefan1972 skrev:
ska du lägga rör i golvet så hade jag ju hellre använt gamla rör också då. Typ kopparrör.
Jaså prisol rör?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vanligtvis bygger/gjuter man i så fall en liten klack där rören kommer upp ur golvet. Den känsliga punkten är ju vinkeln rör/golv och genom att flytta upp den blir fukt/vattenbelastningen mindre och därmed risken för läckage. Se tex. bild i detta inlägget [länk]
Tack så mycket 😀 wow de där var ju riktigt intelligent
 
Ja, det är så man gör vid renoveringar där rör kommer upp ur golv. Tänk bara på att göra klacken så bred/djup att hörnen för folien i det tätskikt du tänkt använda kan monteras korrekt (kolla med tillverkaren) och att ha tillräckligt stort c-c mellan rören så rörmanschetterna får plats så har du ett i praktiken godkänt utförande (även om det formellt nog hade inneburit en avvikelse i ett våtrumsintyg).
 
Fast vad är grundtanken? Handlar det om byggnadsvård så det estetiska kommer först? Eller vad? Klackar vid varenda rör som kommer upp ur golvet ser inte så roligt ut det heller...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klackarna i taket däremot. Det brukar vara roligt 😂
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är grundtanken? Handlar det om byggnadsvård så det estetiska kommer först? Eller vad? Klackar vid varenda rör som kommer upp ur golvet ser inte så roligt ut det heller...
Det är att jag skall bygga detta i mitt attefalls hus och av anledningar vill jag inte ha rören i ytterväggen . Två av innerväggarna skall vara massiva och vill inte ha utanpåliggande rör i krom
 
Du ska fräsa i golvskivan alltså? Jag tolkade det nästan som gjutet golv. Blir nog en väldigt konstig vinkel om du ska hålla spåret enbart i skivan och sen bara svänga upp i 90 grader typ. Då lär man ju nästan ner med rören under skivan och då är det ju ingen större skillnad mot att ha de i vägg....
Har du normalisolerad vägg och sedan ett installationsskikt sist så¨ser jag inga konstigheter med att ha de i vägg heller
 
S Stefan1972 skrev:
Du ska fräsa i golvskivan alltså? Jag tolkade det nästan som gjutet golv. Blir nog en väldigt konstig vinkel om du ska hålla spåret enbart i skivan och sen bara svänga upp i 90 grader typ. Då lär man ju nästan ner med rören under skivan och då är det ju ingen större skillnad mot att ha de i vägg....
Har du normalisolerad vägg och sedan ett installationsskikt sist så¨ser jag inga konstigheter med att ha de i vägg heller
Nej det är betong golv 20 cm. Ska fräsa i denna betongen sedan ska de väl flytspacklas kanske 10-15mm överallt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.