F
T Thomas_Blekinge skrev:
Den kopplingen är uttjänt, sprött av solljus. Byt kopplingen och slang.
Både koppling och slang inköpt förra året. Ska nog hålla mig till Biltema i fortsättningen när det håller så dåligt. 🤣
 
Ersätt plastmuttern med en slangklämma?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
F
A AndersS skrev:
Välj bättre kvalite av Gardena, finns i olika dimensioner, använder bara detta sortimentet.
[länk]

[bild]
Oj det ska jag testa!
 
L Leif i Skåne skrev:
Gardena har 2 olika kvalitéer, väljg den bästa original Gardena se bild.
Har aldrig haft problem, har glömt dom trycksatta både natt och i solen.
[bild]
Dom har minst 4 olika sorter/kvalitér
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
M Mats skrev:
Bauhaus sålde en variant i mässing. De håller tätt. Verkar som om [länk] har något liknande

@Leif i Skåne
Gardena har tre flex klasser (comfort, high och super). ;)
De där såg mycket trevliga ut tills jag såg frakten på 149kr.🥺
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Billigt på Amazon:
- [länk]

Edit: Jag har inte dessa själv (ännu), men är på gång att skaffa mig då jag faktiskt använder Gardenakopplingar året om med vattentryck i. Jag har Gardenakopplingar inne i garaget och jag litar inte riktigt på de i plast, så...
Verkade prisvärt. Antar att de passar 13mm slang också? 🤔
 
  • 6-pack mässing slangkopplingar (1/2 tum) med snabbkoppling och 3/4 tum krankontakt. Text om att kopplingarna passar 12-16 mm slang. Pris: 202,44 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den där kopplingen verkligen från förra året? Den ser ut att vara 15-20 år och ha legat ute året runt Om den ör från förra året så hur drog ni åt den?
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Både koppling och slang inköpt förra året. Ska nog hålla mig till Biltema i fortsättningen när det håller så dåligt. 🤣
Längesen Gardena slutade med den kopplingen.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Verkade prisvärt. Antar att de passar 13mm slang också? 🤔
1/2 tum är ~= 13 mm.
 
  • Älska
Fideliox
  • Laddar…
Man kan ju sätta dit en manometer och se hur trycket ser ut. Fyller man slangen med kallt vatten, stänger ventilen (eller en backventil) och sen låter slangen vara i solen så kommer vattnet expandera. Slangen är något elastisk och tar upp expansionen men är den hyfsat utspänd redan så blir det ju ett hyfsat tryck. har du högt tryck redan från början kanske det blir för mycket?
 
Jag tror du har en poäng där. Jag har egen brunn och har rätt så lågt tryck hemma, jag har inte sett den typen av problem ens med billiga slangar från Jula efter att de legat ute i solen med tryck på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.