Jag håller på att bygga en arbets/snickarbänk i min carport. Jag vill att den ska bli ordentligt stadig (helst helt stum) och att den ska tåla en del stryk (bara för att). Bänken ska kunna användas till lite allt möjligt som olika trä/snickerigrejer, stöd när man sågar eller kör maskiner, moppemeck, målning mm.

Jag byggt och skruvat upp några kraftiga konsoler i 95x95mm (obehandlad C24) på väggen nu. På dem ska jag skruva fast 45x120 reglar till bordskivan (också obehandlade). Sedan tänkte jag även montera på ett skruvstäd (typ Irwin TV175) och kanske några hyllplan undertill.

Bänken sitter längst in i en carport med tak över, så det kommer aldrig regna direkt på det. Under vintern kan det absolut blåsa in snö i carporten, men det brukar inte komma in några mängder så långt in under taket. Bänken behöver iallafall tåla luftfuktigheten utomhus.

Jag skulle vilja fästa någon form av skivmaterial som toppskikt ovanpå 45x120 reglarna. Dels för att få en helt jämn och slät yta, men också för att få en hårdare yta jämfört med 120-träreglarna. Vilket material skulle ni rekommendera som tål att bankas på utan att det blir en massa slagmärken direkt?? Och skivan ska då även klara av luftfuktigheten och önskemålen ovan. Ytan på bänken blir 60x240 cm.

Stommen/konsolerna tänker jag nog grundmåla och sedan måla i samma färg som husväggen. Då bör de väl klara utomhusmiljön.

Tacksam för tips
 
  • Bild på en gul vägg i en carport med tre monterade träkonsoler och diverse snickarverktyg runt om. Bakom konsolerna syns fiskespön upphängda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonsoler av obehandlat trä monterade på en grå betonggolv i en carport, omgivna av verktyg, skruvar och elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade reglar i obehandlat trä som ligger på golvet i en carport, del av byggprojekt för att skapa en stadig arbetsbänk. Bakgrund med bil och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tåligaste du kan få är ju en plåt, gärna med bockade kanter, så skyddar du framkanten av reglerna, och du slipper att småsaker ramlar ner i bakkant...
Sen är det bara att välja tjocklek efter plånbok...

Alternativet kan ju vara en masonitskiva (oljehärdad?) som du helt enkelt byter när den blir för sliten....
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det tåligaste du kan få är ju en plåt, gärna med bockade kanter, så skyddar du framkanten av reglerna, och du slipper att småsaker ramlar ner i bakkant...
Sen är det bara att välja tjocklek efter plånbok...

Alternativet kan ju vara en masonitskiva (oljehärdad?) som du helt enkelt byter när den blir för sliten....
Tack för tipset! Jag hade tänkt köpa en L-profil i järn 50x50 som ska skruvas fast runt bänkskivans alla kanter, som skydd och för att typ kunna bocka saker mm.

Att köra plåt blir nog ändå overkill för mitt ändamål, men oljehärdad masonit som kan bytas vid behov låter ju smart. Är den masoniten slagtålig/hård?
 
Tillräckligt tålig skulle jag säga.. den har ju stöd av kraftiga reglar, så den håller allt...

Sen tål den ju inte vad som helst, lägger du en M5-mutter direkt på masoniten och klappar på med storsläggan lär du få en grop i masoniten...
 
När jag renoverade mitt garage för några år sedan så byggde jag en stadig arbetsbänk utmed ena väggen. Min tanke var att klä den med plåt men eftersom jag hade några skivor OSB över så fick det utgöra underlaget under plåten. Jag har dock hittills inte fått tummen ur och monterat någon plåt men OSB är oväntat tålig. Jag har mekat, målat, snickrat osv och förutom färg och lite skit så är OSB i bra skick.

I ditt fall så hade jag nog lagt någon skiva (OSB, plyfa etc.) och sedan, precis som förslaget innan, använt oljehärdad masonit. Om du inte vill ha plåt vill säga. Då har du en "bas" i form av OSB/plyfa och sedan ett slitskikt i form av masonit.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Skulle inte vilja ha plåt då behöver man ju hörselkåpor på så fort man skall arbeta. Hade letat efter en beg köksbänk i trä och skruvat fast L-järn längs med kanterna.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Hej jag har många mopedmeckarpolare...flera av dem har bytt beklädnad på arbetsbänken.
Ett klickgolv blir både fint och tåligt som bänkskiva.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
Slitskyddsplywood dvs sådan som ligger i botten på släpkärror mm. Vattenskydda sågsnitten.
Plywood och båtlack funkar också.

Personligen så skulke jag hellre limma en skiva av reglar, vänd på den när den blir för sliten och sen gör du en ny. Ett par lager linolja skyddar skapligt. 45x70 reglar är inte allt för dyrt och blir ganska så stadigt i sig självt.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej jag har många mopedmeckarpolare...flera av dem har bytt beklädnad på arbetsbänken.
Ett klickgolv blir både fint och tåligt som bänkskiva.
Funderade lite på det också, du menar typ ett laminatgolv?
 
M Maledictus skrev:
När jag renoverade mitt garage för några år sedan så byggde jag en stadig arbetsbänk utmed ena väggen. Min tanke var att klä den med plåt men eftersom jag hade några skivor OSB över så fick det utgöra underlaget under plåten. Jag har dock hittills inte fått tummen ur och monterat någon plåt men OSB är oväntat tålig. Jag har mekat, målat, snickrat osv och förutom färg och lite skit så är OSB i bra skick.

I ditt fall så hade jag nog lagt någon skiva (OSB, plyfa etc.) och sedan, precis som förslaget innan, använt oljehärdad masonit. Om du inte vill ha plåt vill säga. Då har du en "bas" i form av OSB/plyfa och sedan ett slitskikt i form av masonit.
Tack för svar! Behöver jag en OSB/plyfa under masoniten, trots att jag ska skruva fast en ”grundskiva” med 45x120 reglarna?
 
tennet tennet skrev:
Tack för svar! Behöver jag en OSB/plyfa under masoniten, trots att jag ska skruva fast en ”grundskiva” med 45x120 reglarna?
Egentligen inte men du får nog en planare yta på det sättet.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
Funderade lite på det också, du menar typ ett laminatgolv?
Farsan hade lite ekparkett över så han klädde sin arbetsbänk med det. Sedan lackades det med ganska många lager båtlack. Väldigt snyggt blev det i alla fall.
tennet tennet skrev:
Tack för svar! Behöver jag en OSB/plyfa under masoniten, trots att jag ska skruva fast en ”grundskiva” med 45x120 reglarna?
Jag har nog gjort det. Det blir stumt och plant då. Men det funkar säkert utan ifall du inte vill ha det.
 
  • Gilla
tennet
  • Laddar…
tennet tennet skrev:
Funderade lite på det också, du menar typ ett laminatgolv?
Precis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.