Hej

Skall så ca 300 kvm i nyetablerad trädgård. De kommande 10 dagarna förväntas 15-20 grader. Är duk fortfarande att rekommendera eller kan det bli för "varmt"?

Var köper ni fiberduk? De ställen jag hittat säljer i så små mått och blir då ett himla lappande på 300 kvm.

Mvh
Vasken
 
Personligen tycker jag inte att det finns någon större vits med duk om du inte sår väldigt tidigt på våren eller liknande. Nu är det så fuktigt ute så risken är att det bara kommer generera en massa mögel och annat elände.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Personligen tycker jag inte att det finns någon större vits med duk om du inte sår väldigt tidigt på våren eller liknande. Nu är det så fuktigt ute så risken är att det bara kommer generera en massa mögel och annat elände.
Tack Micke! Är ju en del jobb med det också. Har sått nu och kör utan.

Vet du förresten om man på tidigare etablerad gräsmatta skall ogräsbehandla innan eller efter vertikalskärning med stödsåing?
 

Bästa svaret

V Vasken skrev:
Tack Micke! Är ju en del jobb med det också. Har sått nu och kör utan.

Vet du förresten om man på tidigare etablerad gräsmatta skall ogräsbehandla innan eller efter vertikalskärning med stödsåing?
Se bara till att hålla det fuktigt så kommer det gå kalas.

Tänker du behandling med mcpa eller liknande? Jag hade definitivt behandlat ett par veckor innan vertikalskärning och stödsådd. Även om det är en selektiv herbicid så tar nytt gräs en hel del stryk av det….och du får fördelen att du blir av med allt dött ogräs IOM vertikalskärningen.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Se bara till att hålla det fuktigt så kommer det gå kalas.

Tänker du behandling med mcpa eller liknande? Jag hade definitivt behandlat ett par veckor innan vertikalskärning och stödsådd. Även om det är en selektiv herbicid så tar nytt gräs en hel del stryk av det….och du får fördelen att du blir av med allt dött ogräs IOM vertikalskärningen.
Ja, mcpa. Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.