H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en hyresgäst i stugan, blivit instruerad att slå av pumpen under natten, tömma ur så det blir typ 2 Bar. Sedan slå på när det ska fixas morgonbestyren, slå av och göra hyfsat trycklöst innan det ska åkas på jobb.
Och när det plötsligt slutar rinna i duschen så vet alla beröra att nu startade Saturnusraketen i pumpkällaren... - hoppas att det löser sig innan dess...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
tommib
Framför allt borde vattenlarmet vara kopplat till pumpen så att den stängs av om vatten detekteras. Då begränsar man skadan effektivt.

Att larma på distans hjälper inte om man inte snabbt kan ta sig till platsen.

Att bygga ett sådant vattenlarm är mycket enkelt men kräver ingrepp i pumpens matning vilket blir lite pyssligt om den är fast ansluten. Ska man köpa en färdig produkt ska man tillse att den kan styra ett externt relä (eg kontaktor).

Om pumpen har ett lite mer kvalificerat motorskydd kan man koppla in sig på hållkretsen där. Man kan också koppla in sig i tryckvaktskretsen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att få bra wifi i källaren är enkelt, en wifi range extender för under 300 kronor nånstans mellan din router och källaren löser det.
Det är bara frågan om vad som är smartast. Vi har en AP i hönshuset 50 m från stugan, ansluten via Homeplug eller vad det heter till stugans huvudrouter och det funkar bra. Live video dygnet runt på hur hönorna har det till och med i totalt mörker via IR-belysning :)

I själva stugan ser jag gärna att det kan byggas ut med fler sensorer, det är därför jag kikat på gateways typ den där Zigbee jag länkade. Tänker att det inte kan vara så svårt för den att ansluta till en sensor nere i källaren, några fysiska meter bort bara. Anslutning från denna gateway till wifi lär funka superbt, precis som alla andra grejer i utrymmet tv laptopar telefoner vad som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Och när det plötsligt slutar rinna i duschen så vet alla beröra att nu startade Saturnusraketen i pumpkällaren... - hoppas att det löser sig innan dess...
Ja fy fan... ringer rörmokare vilken som helst kl 07:00 imorrn, bara måste fixas.
 
Grejen är att när tanken väl är bytt till nya grejer behövs inget smart vattenlarm (egentligen)..dom närmsta 10 åren.det har ju inte behövts förräns nu och den tanken borde bytts för länge sedan 🤓
 
D Dilato skrev:
Grejen är att när tanken väl är bytt till nya grejer behövs inget smart vattenlarm (egentligen)..dom närmsta 10 åren.det har ju inte behövts förräns nu och den tanken borde bytts för länge sedan 🤓
Förstår hur du tänker men det finns många fler prylar där i källaren som kan läcka. Tex ett skitgammalt vattenfilter, en urgammal VVB, alla gamla rörkopplingar till dessa, plus att det bli vatteninträngning utifrån under vissa speciella omständigheter (undanröjt nu tror jag).

Vi har en permanent installerad Wood's DS28 där nere sedan några år och den har stundtals fått jobba, direktansluten mot avlopp. En av de smartare grejerna jag gjort där i den källaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Förstår hur du tänker men det finns många fler prylar där i källaren som kan läcka. Tex ett skitgammalt vattenfilter, en urgammal VVB, alla gamla rörkopplingar till dessa, plus att det bli vatteninträngning utifrån under vissa speciella omständigheter (undanröjt nu tror jag).

Vi har en permanent installerad Wood's DS28 där nere sedan några år och den har stundtals fått jobba, direktansluten mot avlopp. En av de smartare grejerna jag gjort där i den källaren.
Ok, så då väger du risk att gammalt junk går sönder mot kostnad att byta.

Men om något av dessa urgamla grejer springer läck och larmet går, vad är åtgärden du behöver göra?

Lösningen för att undvika skada är

Se till att inte mer vatten kan pumpas upp från brunnen och fortsätta rinna ut i källaren.

Pumpa ut vattnet som redan läckt ut.

Båda dessa är åtgärder är enkla och billiga att implementera.
 
...när du väl gör om borde du fundera på om det går att sätta in en golvbrunn i rummet...
 
D Dilato skrev:
Ok, så då väger du risk att gammalt junk går sönder mot kostnad att byta.

Men om något av dessa urgamla grejer springer läck och larmet går, vad är åtgärden du behöver göra?

Lösningen för att undvika skada är

Se till att inte mer vatten kan pumpas upp från brunnen och fortsätta rinna ut i källaren.

Pumpa ut vattnet som redan läckt ut.

Båda dessa är åtgärder är enkla och billiga att implementera.
Gammalt junk, jo så blir det ju med tiden. Jag byter ingenting innan det finns tydliga tecken på att det behövs bytas, nu fick jag ju detta via den läckande hydropressen och den byts, kanske inkl pressostaten för jag gillade inte att den vägrade ta emot mina inställningsförsök.

Tror man får tänka så här. Skulle denna hydropress (eller hydrofor) springa fullt läck vid full laddning har du 60 liter vatten (eller vad det nu kan vara) som läcker ut. Med ett vattenlarm som kan bryta vattenpumpen kan det stanna därvid.

Detta har man vanligen inte, och konsekvensen skulle bli vattenfylld källare eller att det bryter när säkringarna går pga överslag i elkopplingar.

Men detta ser jag som ett katastrofscenario som inte bör kunna inträffa normalt sett.

De flesta läckor börjar ganska sakta, börjar sippra vid någon rörkoppling etc och det blir en pöl på golvet. Detta är mest detta scenario jag kan se hända och vad mitt nya vattenlarm ska kunna notifiera mig om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bara som upplysning:

Jag försöker bara ge extra input, det är inte säkert att det jag säger är rätt.🤓

jag har inget emot att du gör som du gör, jag har också gammalt junk som kan gå sönder när som helst, ibland behöver man bara en annan synvinkel för att se saker man i hemmablindheten inte sett😉
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
D Dublin skrev:
...när du väl gör om borde du fundera på om det går att sätta in en golvbrunn i rummet...
Detta vore givetvis guld! Ser det inte som möjligt i vanlig mening, en möjlig lösning kan vara att bila upp en pumpgrop för en pumpautomat, att langa vatten upp till det avlopp som finns i utrymmet ca en meter upp från golvet. Känns dock som litet överkurs idag.

Det är i det avloppet backspolning/renspolning hamnar, avlopp från luftavfuktaren, samt anslutet till köket ovanför. Går ut i en stenkista via en rensbrunn, Trekammarbrunnen ansluts inte till detta, det är en helt fristående avloppsanslutning. Ser i papprena att det inte fick anslutas till trekammarbrunnen, detta med gråvatten från kök och så detta med vattenanläggningens filterbackspolning måste skötas via separat stenkista.
 
D Dilato skrev:
Bara som upplysning:

Jag försöker bara ge extra input, det är inte säkert att det jag säger är rätt.🤓

jag har inget emot att du gör som du gör, jag har också gammalt junk som kan gå sönder när som helst, ibland behöver man bara en annan synvinkel för att se saker man i hemmablindheten inte sett😉
Uppskattar din input enormt, Dilato. Som du säger det behövs olika infallsvinklar :)
 
Det var lite ovanligt att köksavloppet uttryckligen inte får gå till 3-kammar - den brukar svälja det mesta annars.

att backspolningsvattnet inte skall belasta 3-kammabrunnen är dock förståeligt med tanke på saltbelastning (om det är för avkalkning) och vattenmängderna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är fullt förståeligt. Nu var det hur avloppet nere i källaren är konfigurerat, tråkigt att inte ha golvbrunn men så är det.

Betyder att man får fiffla med stor balja och en pump i den för att fixa dessa regenereringar med kaliumpermanganat några ggr per år. Bökigt, men visst det går. Det är när det blir översvämning som nu efter natten som det känns litet extra motigt med allt svabbande... kanske idé att bila upp en liten pumpgrop ändå. Lägga ner en vanlig pump där vid behov, vore faktiskt smidigt!
 
tommib
Jag tänker att det givet dessa förutsättningar ändå vore bra att ha ett vattenlarm där nere som stänger av pumpen. Det är inte särskilt svårt att ordna med ett sådant och det begränsar skadan påtagligt oavsett varför det börjar läcka. Det förutsätter att det inte blir fuktigt på golvet av andra skäl dock.

Utöver det är det nog en bra idé att ordna med en liten pumpgrop. Då blir det ännu enklare att ordna med vattenlarm (enkel nivåvippa istället för vattensensor).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.