H Harald Blåtumme skrev:
Strängt taget är det väl bara en ny fläns som behövs till denna gamla Zilmet, R25-gänga borde passa för gängans ytterdiameter är 33 mm: [länk]
Akta dig för den där. Den är bara galvad och håller max ett år. Du behöver varmförzinkad eller rostfri.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Det blev ett oväntat stort läckage under natten, kanske att back- och renspolningen frestade på grejerna. Jag fick svabba upp fyra hinkar vatten från golvet, finns ingen golvbrunn i det lilla källarutrymmet.

Dock märker jag att det bara droppar litet grand typ en droppe i minuten vid 3 Bar, sedan progressivt värre upp till 5 Bar. Så lösningen jag får testa är att ställa ner maxtrycket som @Dilato föreslog tidigare i tråden. Samt att skippa back/renspolning tills detta blir fixat.

Då gäller det bara att sluga ut hur detta går till. Om jag läser rätt är pressostaten en Danfoss, modell oklart men den ser ut så här:
Pressostat från Danfoss monterad på en rörledning, med skruvhål och strömbrytare synliga på framsidan av enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycks vara ett skruvhål nere till höger, baksidan kommer jag inte åt att se riktigt men det finns en - vad som verkar vara - strömställare med två lägen, litet lustig utformning. Ska kolla litet om man kan googla fram något men tar tacksamt emot alla tips!
__
PS. Det jag missade är att det finns en skruv på toppen, den var dold under damm men nu ser jag att det är en vanlig krysskruv. Under skalet ska det tydligen finnas två rattar/skruvar, den ena märkt med P som ger till-/frånslagstrycket, denna vill jag vrida litet motsols. Sedan finns en mindre ratt/skruv för differenstrycket, litet osäker där men det ger sig kanske. Givetvis ska strömmen brytas först.

Dock märkte jag till min stora förvåning att det nu slutat läcka helt! Otroligt att lagningen tydligen självtätat sig efter att det läckt ut fyra hinkar vatten under natten...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja det är den eller en snarlik. Kollade manualen, skruvade ner P-skruven men ingen effekt Kändes som att skruven gick lätt nästan omedelbart så möjligt att det redan är i lägsta möjliga inställning.

Nu hoppas jag bara att den spontana "självtätningen" håller tills rörmokaren kan fixa det... känns som en tidsinställd bomb det där som kan brisera när som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Verkar bli litet försening med rörmokaren. Tror det kan ta ett par dagar innan riktig åtgärd kan genomföras, byte hela rasket troligen inkl pressostat för den såg litet skabbig ut på insidan, gick inte att ställa in heller.

Nu läcker det tydligen inte nämnvärt, men vill ha en vattendetektor på plats så man slipper svabba upp 30 liter vatten igen om man kan slippa. Även bra för andra typer av läckor som kan hända där nere i denna lilla källare/vattenmaskinrum.

Vår tidigare enkla vattendetektor från Nexa var en helt lokal historia, nu hade den pipit sig strömlös i natt. Ej utbytbart batteri och egentligen rätt så fel produkt iett slutet källarutrymme, krävs ju att någon är i närheten i utrymmet ovanför och kan höra larmet.

Spanat in någon som jag tror vettig ersättare, blir då trådlöst via en gateway man kan placera typ direkt ovanför källaren med kontakt till wifi.

Tror ni detta kan funka, finns det klokare alternativ? Vad jag sett är att denna gateway bara accepterar Zigbee 3.0-komponenter från Aquara av någon anledning, vore skoj att kunna bygga ut systemet med valfria komponenter med samma protokoll från andra tillverkare.

https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/vattenlarm/aqara-t1-lackagedetektor-p57866

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/aqara-m2-hub-smarta-hem-controller-p51626
 
Hubben / Gateway "Dirigera" (IKEA) är rätt dyr så man hamnar på ett högre pris för dessa två grunkor, jfr prylarna från Aqara (Kjell) jag länkade. Dessutom kör IKEA men en totalt "dumbed down" produktspecifikation så det är inte möjligt att se vilka protokoll och standards som stöds av "Dirigera".

Hur som helst, det jag tyckt mig snappa upp är att Z-wave är en utdöende teknologi, att man hellre bör satsa på Zigbee. Rätta mig om jag har fel, nybörjare på den här typen av IoT-grunkor.

Som sagt redan testat detta med en lokal icke-trådlös pipare, funkar inte i vår tillämpning. Behövs att få notifieringar även via mobilen, och via akustiska larm i utrymmen där folk kan höra och åtgärda genom att kliva ner i källaren via en tjock lucka i köksgolvet.
 
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
...jag skulle nog ha pumpen avstängd till det är fixat efter att kanske tappat upp vatten i dunk för det nödvändigaste...

För mig låter det som att du är nära en briserande vattenraket av din hydropress, speciellt oroande att de nu blivit tätt då det visar att för mycket rör på sig och det är kanske är annan kant på flänsen som är på väg att spricka upp istället...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
...jag skulle nog ha pumpen avstängd till det är fixat efter att kanske tappat upp vatten i dunk för det nödvändigaste...

För mig låter det som att du är nära en briserande vattenraket av din hydropress, speciellt oroande att de nu blivit tätt då det visar att för mycket rör på sig och det är kanske är annan kant på flänsen som är på väg att spricka upp istället...
👍Det var precis det som jag tänkte med wifi- pluggen...slå på pumpen bara när du behöver vatten..och ha den avstängd så den inte går när det springer läck och pumpar upp tusentals liter när ingen ser.
 
Bra förslag Dilato, dock tveksamt om man får tillräcklig Wifi-uppkoppling nerifrån källaren till routern på övervåningen. Men jag tar detta i beaktande.

Det vi behöver är ett stabilt larm via pushnotiser oavsett var man är, plus ett bra akustiskt larm i bostaden så man kan höra och åtgärda. Att ha en grunka som piper nere i den stängda källaren är ingen bra idé, bevisat senaste dygnet.
 
Vi har en hyresgäst i stugan, blivit instruerad att slå av pumpen under natten, tömma ur så det blir typ 2 Bar. Sedan slå på när det ska fixas morgonbestyren, slå av och göra hyfsat trycklöst innan det ska åkas på jobb.

Pinsamt att behöva utsätta vederbörande för detta men detta är temporärt, en nödlösning.

Helt klar ser jag detta som en bomb som väntar på att brisera.
 
Att få bra wifi i källaren är enkelt, en wifi range extender för under 300 kronor nånstans mellan din router och källaren löser det.
 
D Dilato skrev:
[länk]

Vad har du för pump?

Jag har en enfaspump och har idag en vanlig wifi plugg on/off på den men nu har du triggat mig att byta till en med effektmätning (som jag redan har ) så jag kan få larm när pumpen går, kan stänga av och slå på den trådlöst via smart life appen och en massa andra grejer.
Det är en trefaspump så litet knepigare att styra via wifi och appar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är en trefaspump så litet knepigare att styra via wifi och appar.
Ok, ja det krånglar till det rätt rejält 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.