Hej alla smarta!

Jag har en Smeg, som efter jag kom hem från semestern, vägrar alstra kyla. Det verkar som att kompressorn blir för varm och slår ifrån. Detta gör den efter 5-7 minuter. Jag har provat att dammsuga gallret där bak som var väldigt dammigt, men den gör samma sak.

Verkar också som att den under semestern kommit upp i en viss begränsad kyla, slagit ifrån och försökt lite igen. Men det blir aldrig i närheten av den lägsta av acceptabla kylan.

Är det kompressorn som har pajat eller vad tror folket här? Framför allt, finns det något jag kan prova själv?
 
Är det klixon som löser ut och kompressorn stannar (brukar vara ganska rejält hög knäpp när det sker) - går kompressorn över huvudtaget (vibrerar) och inte bara brummar som typ en transformator. Blir någon del av gallret bak i kylskåpet varm om kompressorn arbetar.

Det ena är att kompressorn rasat (och inte startar och klixon löser ut typ på 30 sekunder efter strömsättning) eller håller på att rasa och går tungt (klixon löser ut efter flera minuter drift med klart arbetande kompressor)

det andra är att systemet blivit tom på gas, men då brukar kompressorn inte lösa ut på klixon.


Oavsett så är det förmodligen inget som är lönt att försöka få det reparerat.
 
Linus7801 Linus7801 skrev:
Hej alla smarta!

Jag har en Smeg, som efter jag kom hem från semestern, vägrar alstra kyla. Det verkar som att kompressorn blir för varm och slår ifrån. Detta gör den efter 5-7 minuter. Jag har provat att dammsuga gallret där bak som var väldigt dammigt, men den gör samma sak.

Verkar också som att den under semestern kommit upp i en viss begränsad kyla, slagit ifrån och försökt lite igen. Men det blir aldrig i närheten av den lägsta av acceptabla kylan.

Är det kompressorn som har pajat eller vad tror folket här? Framför allt, finns det något jag kan prova själv?
antingen är det som xarg skriver att bara startlindningen går och start PTCn slår ifrån
men den brukar inte gå så länge. eller är det öhtskyddet i kompressorn

så hur eller hur kompressorfel som alltid på smeck troligvis en kinesisk xian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.