Har en gammal gäststuga där matningen från stora huset är från 70-talet. El-centralen (bytt härom året) i stugan sitter på en innervägg i hallen och kabeln går under hallgolvet innan den passerar ut genom yttervägg. Nu har vi rivit upp hallgolvet pga en vattenskada och då slår det mig att det vore bra att förbereda så att man kan dra en ny kabel från stora huset. Normalt är väl att man anv 50mm slang, men funkar det med 25mm? Det jag vill göra nu är att lägga ca 4m slang från elcentralen under golvet och ut genom(under) yttervägg, sen fortsätta med grävande utomhus i sommar. Den befintliga kabeln kommer att ligga kvar parallellt.
Funkar det med 25mm för de kablar man drar normalt till en undercentral med 3-fas?
 
A
Låter lite klent och trångt. Rent teoretiskt ryms tex en fxq easy 5g6 då den jag kollar på är 16,7 mm ytterdiameter och röret 18,2 innerdiameter.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
25 är för klent kan du få in en 35 PEM så går det bra den är 29 invändigt och går att böja en del, men se till att den inte viker sig eller blir platt i en böj. Det finns även gul slät 35 mm.
Det ska släta invändigt och inte rillade
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Låter lite klent och trångt. Rent teoretiskt ryms tex en fxq easy 5g6 då den jag kollar på är 16,7 mm ytterdiameter och röret 18,2 innerdiameter.
J jonaserik skrev:
25 är för klent kan du få in en 35 PEM så går det bra den är 29 invändigt och går att böja en del, men se till att den inte viker sig eller blir platt i en böj. Det finns även gul slät 35 mm.
Det ska släta invändigt och inte rillade
Aj då. Då blir det nog ett större jobb. Så här ser det ut idag, högst upp är ytterväggen och tegelröret försvinner ner med ca 45 graders vinkel. I golvet är det inga problem att få in ett större rör om jag tar bort tegelrören men det under yttervägg kräver lite mer jobb.
Renovering eller reparation av golv, exponerade rör och kablar, verktyg (hammare), slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det gamla dränrör i tegel där och vad är dom. en kabel som ska bort senare. Vet du hur dom slutar i väggen, bara så där eller fortsätter rören ända ur till objektet.
 
Tommty
fast om det är en gäststuga (undercentral) behövs väll inte 6mm2, gissningvis är det inte 6mm2 idag heller?

2.5 eller 4mm2 så kan du köra på 25mm.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Attitudeswe
A avh67f skrev:
Låter lite klent och trångt. Rent teoretiskt ryms tex en fxq easy 5g6 då den jag kollar på är 16,7 mm ytterdiameter och röret 18,2 innerdiameter.
Får man inte dra lösa kablar om det är rör hela vägen?
 
J jonaserik skrev:
Är det gamla dränrör i tegel där och vad är dom. en kabel som ska bort senare. Vet du hur dom slutar i väggen, bara så där eller fortsätter rören ända ur till objektet.
Jag gissar att tegelrören går hela vägen (ca 7-8m utomhus) till stora huset då vi stötte på dem när vi grävde för altan för några år sen. Kabeln går in i stora husets källare och sen vidare till proppskåpet, när vi drar ny matning tänker jag att den ska gå från fasadskåpet istället. Bilden är ifrån gäststugen och jag har UCn bakom ryggen när jag tog bilden.
 
Tommty Tommty skrev:
fast om det är en gäststuga (undercentral) behövs väll inte 6mm2, gissningvis är det inte 6mm2 idag heller?

2.5 eller 4mm2 så kan du köra på 25mm.
Jag vet inte riktigt vad det är idag, men det är ganska grova ledare dock ovanligt nog bara 2 faser.

EDIT: Gäststugan är på ca 30 kvm och har pentry med 1-fasspis. Varmvattenberedare och LLVP + något element.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Får man inte dra lösa kablar om det är rör hela vägen?
Intressant tanke men jag har inte hört talas om det. Låter lite "hemmapul" men nån elektriker här får gärna svara. Sen var nog min ursprungliga tanke att dra gul 50mm slang under gräsmattan och sen gå över till 25mm vid stugans yttervägg, så klart inte optimalt men om man har gropen öppen när man drar kabeln lär det ju inte vara några problem. Men nu kanske 25mm är för klent...
 
A
Jo det går att dra lösa grundisolerade ledare om de ligger i rör.
 
...fast inte i markrör.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Till en gäststuga borde det väl räcka med 5G2,5 och då borde 25mm räcka mer än väl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.