slipperman- jag förstår inte varför man tappar 6° i tanken med en 72°, det är väl bara vattnet in i pannan den styr....
jag har v65an och lm21 med större pump,läge3 och tror det var 78° termostaten(den som sitter i). jag vill gärna få så varmt som möjligt i tanken pga högtempradsystemet, men om jag försöker koma upp mot 90° så slår pannfläkten av när vattnet ut ur pannan är ca 100°, i och med att systemet är trycksatt (1-1,5kg) så borde man kunna köra varmare än 100°?
 
pellefant skrev:
slipperman- jag förstår inte varför man tappar 6° i tanken med en 72°, det är väl bara vattnet in i pannan den styr....
jag har v65an och lm21 med större pump,läge3 och tror det var 78° termostaten(den som sitter i). jag vill gärna få så varmt som möjligt i tanken pga högtempradsystemet, men om jag försöker koma upp mot 90° så slår pannfläkten av när vattnet ut ur pannan är ca 100°, i och med att systemet är trycksatt (1-1,5kg) så borde man kunna köra varmare än 100°?
Tja, om man tänker att man har två pannor med identisk konfiguration, dvs samma flöde och övriga värmeöverföringsegenskaper, effekt etc. och det enda som skiljer är temperaturen på till-vattnet borde temperaturen på utvattnet från pannorna förhålla sig exakt som skillnaden på temperatur på tillvattnet.

När jag kör med 78-graders/läge 3 på lm21:an och pannan levererar maxeffekt så kan jag höra hur det bubblar i pannan. Likaså tycker jag mig höra att det samlas luft i laddomatpumpen vilket då gör att cirkulationen försämras. Jag har ju ändå kört med samma vatten i 1,5 år nu så det borde ju inte vara några jättemängden med bunden luft i vattnet vid det här laget. Jag misstänker dock att det kan bli lokalt undertryck någonstans i laddomaten vilket gör att det faktiskt finns betingelser för att det börjar sjuda/koka lokalt någonstans runt pumpen när man är i temperaturer som börjar närma sig 90 grader. Givetvis är detta enbart spekulation från min sida, men det är den enda förklaringen jag kan ge på luftbildning efter så lång tid. När jag kört med 72:an så finns inte några sådana tendenser.

Pellefant, fråga: när du kör som du gör nu, värmer du då upp vattnet i ett enda steg (dvs att du får ingen återcirkulation av uppvärmt vatten direkt från ackumulatortanken utan laddomaten kör hela tiden i driftfas, dvs blandar nyss uppvärmt vatten från laddkretsen med vatten från ackumulatortanken)? Det är intressant att höra att din panna också slår ifrån på 78-graders trots att du har en större pump till din lm21:a. Jag trodde annars att det var lösningen på värmebalanseringsproblemet. Hur stora rör har du i laddkrets och till/från acktank?

Jag tror att jag får göra så här att jag har 72:an i och sedan får jag helt enkelt försöka reglera flödet med en strypning i laddkretsen så jag kommer upp, säg 3 grader till i temperatur. Då tror jag att jag kan optimera temperaturen ut till acktank och samtidigt utnyttja tvåstegsuppvärmning av vattnet, såsom det är tänkt. Jag har 40mm-rör i hela installationen. Frågan är om det är rätt tänkt att det är med flödet jag skall finjustera hur varmt jag vill ha vattnet i laddkretsen. Jag misstänker att laddomaten ändå kommer att leverera samma temperatur till pannan, men att temperaturen på utvattnet till ackumulatortanken kan bli några grader högre. Om så är fallet, är det någon som kan rekommendera en lämplig ventil för ändamålet? Man skulle väl vilja ha någon fingraderad historia som man ställa in på det perfekta värdet, eller? Man skulle ju iofs kanske kunna bygga ihop något självreglerande a' lá shuntventil (man använder bara genomgående för att hantera strypniningen och pluggar det tredje hålet) med motorstyrning men det kanske blir lite väl experimentellt och det kanske inte finns någon lämplig styrning som jobbar i intervallet 70-95 grader på önskvärt, eller

Färdigbluddrat för nu!
 
jag har laddomaten alldeles bakom pannan, jag beställde laddomaten med vanliga kulventiler 11/4" istället för originalarna. om jag inte minns fel så tror jag att det skulle gå att montera 2" ventiler på laddomaten. mellan lm21 och panna har jag järnrör 11/4" som sedan övergår till 2" till tanken. längden på bottenröret mellan tank o lm är ca 1 meter och toppröret är ca 2 meter med någonstans runt 30° graders lutning. ja under huvuddelen av laddningen borde det bli en skillnad men när vattnet från tanken går över tex 80°, blir det någon skillnad då?
 
pellefant skrev:
jag har laddomaten alldeles bakom pannan, jag beställde laddomaten med vanliga kulventiler 11/4" istället för originalarna. om jag inte minns fel så tror jag att det skulle gå att montera 2" ventiler på laddomaten. mellan lm21 och panna har jag järnrör 11/4" som sedan övergår till 2" till tanken. längden på bottenröret mellan tank o lm är ca 1 meter och toppröret är ca 2 meter med någonstans runt 30° graders lutning. ja under huvuddelen av laddningen borde det bli en skillnad men när vattnet från tanken går över tex 80°, blir det någon skillnad då?
Ja, det är min erfarenhet nu efter att ha eldat 3 gånger med 72-plugg i stället för 78. Jag landar på runt 90 grader i stället för 96-97 som jag tycker mig ha fått tidigare.

Den andra frågan jag ställde då: värmer du i ett eller två steg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.