Hej Alla!

Flera pumptillverkare annonserar nu om luft/luft-pumpar som klarar av att hålla underhållsvärme på 10-12 grader i t ex garage eller sommarstuga. Ingenstans har jag sett vad man har för verkningsgrad (cop) vid den här typen av drift. Är det någon som vet? Är det värt den extra investeringen jämfört med vanliga radiatorer i ett garage på ca 60 kvm där normaltemperaturen är tänkt att hållas vid ca 10 grader. Pumpen kostar någonstans mellan 15-20 ksek och radiatorerna ca 6-7 ksek installerat och klart.
 
Du har i alla fall bättre COP än med el-radiatorer MEN:
- COP närmar sig 1 ju kallare det blir
- om det blir tillräckigt kallt stannar luft-värmepumpen.
- om luftvärmepumpen stannar har du ingen uppvärmning, komplettera med el-radiatorer som slår på i så fall
 
Det är sant att COP närmar sig 1, fast en modern värmepump har COP på mer än 2 även ner till -15 och många pumpar levererar värme även nere mot -30.
Vad som lönar sig beror väl på hur ofta ens utetermometer når -30.
Jag skulle tro att en värmepump har bra COP även vid underhållsvärme.
 
En sak till.
Det blir ganska mycket is under en luft-värmepump. Det kan vara bra att ha någon som koller den så den inte isat igen eller hugger bort isen med jämna mellanrum.
 
En luftvärmepump som isar igen är utan tvekan trasig.
Det bildas is under pumpen om man inte leder bort vattnet, den isen påverkar inte funktionen av pumpen och att hugga bort isen kan man göra om man verkligen inte har något annat för sig. Eller också placerar man utedelen där lite is inte stör.
 
du har högre COP ju lägre innomhus temp du ställer pumpen på, så det borde väll funka braa.

sen vill ja se vlken pump det är som totalt sett har COP 2 vid -15 grader
 
jag kan inte läsamig till ifall värden är iklusive värme element för förångaran eller ej...
 
Det behöver du inte bekymra dig för.
Testet är gjort av Sveriges tekniska forskningsintistitut, som är ett ackrediterat laboratorium. Testet är gjort så att man faktiskt mätt hur mycket värme man får ur pumpen inomhus jämfört med hur mycket energi man matar den med. Alla klimatvaribler både i "uterummet" och "innerummet" hålls konstanta vilket förstås kräver en del stora maskiner.... Man lämnar 4% felmarginal på COP beräkningen.

http://ehpn.fiz-karlsruhe.de/script/tool/forg/doc66/HPC-NL_4_2006_p18-25.pdf

Ovan kan man läsa att luftvärmepumparna förbättrat sitt COP med 31% vid utetemperatur -15 C från 1991 till 2005. 2 eller mer i COP vid -15 är standard för en modern pump. Vid +7 C kan COP vara över 5. Visst är det bra ?
 
Hej Ban. Jag har försökt söka på värmepumpstillverkare som har den underhållsvärme funktionen du pratar om, men bara hittat Panasonic, jag skulle dessutom gärna ha en pump som man kan höja till driftsvärme på något sätt remote.

Tacksam om du har något tips på var jag kan hitta de tillverkare du pratar om?
 
Kilar in med ett tips..

IVT-Nordic har ju en luft/luft med en +10 knapp(underhållsvärme) samt finns även gsm modul att beställa till pumpen där man bl.a kan styra temperaturen via ett sms ifrån "nallen" finns även fuktstyrningfunktion att tillgå.

Finns i storlekarna 5,6 samt 6,5 Kw.

Vill minnas att även torshiba(tveksam till stavning) har en modell med underhållsvärmes funktion.
 
Har hört att IVT-pumpen egentligen är en Sanyo (?) så nog finns det några att välja bland. Frågan är bara varför inte alla pumpar klarar att hålla + 10 grader och dom som nu finns, hur effektiva är dom vid denna typ av drift?
 
jonand skrev:
En luftvärmepump som isar igen är utan tvekan trasig.
Det bildas is under pumpen om man inte leder bort vattnet, den isen påverkar inte funktionen av pumpen och att hugga bort isen kan man göra om man verkligen inte har något annat för sig. Eller också placerar man utedelen där lite is inte stör.
Problemet med drift i låga inomhustemperaturer är att avfrostningen inte fungerar (i princip går maskinen då i AC-mode och tar värme från rummet för att smälta isen på den yttre radiatorn). Är det för kallt inomhus och ogynsam väderlek ute (kallt, blåsigt, fuktigt) blir utedelen helt överisad på något dygn. Har personligen sett det hända med en stor Panasonic (dock inte min) här på Gotland. Obs att detta inte har något att göra med avledningen av smältvattnet, maskinen orkar aldrig producera något sådant.
 
Har hört att IVT-pumpen egentligen är en Sanyo (?)
IVT och Elektrolux luftvärmepumpar är Sharppumpar.
 
Ok, den var helt överisad. Var den inte trasig då ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.