Jag vet inte om denna tråd är rätt för min fråga, men appropå att såga eget virke. Jag har några ekar på min tomt som ska ner och vill gärna såga upp dessa till brädor. Jag är medveten om torkproblematiken men skulle ändå gärna vilja veta hur man går tillväga. Att köpa eget sågverk för en "one off" känns drygt. Samtidigt vet jag att många sågverk inte vill såga privat virke av rädsla för spikar etc. Tomten ligger på Muskö söder om Stockholm, några förslag på hur man går tillväga?
 
Jag har sökt på nätet efter mobilsågare. Sågen finns på en släpkärra och kommer till dig. Vill minnas att några mobilsågare fanns i norra delen av Stockholm. Den jag tänker anlita finns i Strängnäs och tar extra betalt för skador förosakade av spik och dylikt.
 
Ingvald skrev:
Jag vet inte om denna tråd är rätt för min fråga, men appropå att såga eget virke. Jag har några ekar på min tomt som ska ner och vill gärna såga upp dessa till brädor. Jag är medveten om torkproblematiken men skulle ändå gärna vilja veta hur man går tillväga. Att köpa eget sågverk för en "one off" känns drygt. Samtidigt vet jag att många sågverk inte vill såga privat virke av rädsla för spikar etc. Tomten ligger på Muskö söder om Stockholm, några förslag på hur man går tillväga?
Finns ju hyffsat billiga metalldetektorer att köpa så att du kan kolla själv innan du sågar.
Det finns oftast någon som sågar på landsbygden, kolla med bekanta om dom kanske vet någon som kanske vet. Annars om du anlitar en firma som fäller träden så borde dom ha kontakterna med någon som kan såga upp virket.
Om det är spik i virket så kan du åka på att betala en ny klinga eller ett nytt sågblad, kan ju vara bra att kolla vad det skulle kosta om ex mobilsågens blad skulle gå sönder så att det inte kommer som en salt överraskning på räkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.