Undrar om någon här på forumet har efrarenheter av de nyare modellerna av Bragepannan eller Maxipannan? Finns inte så mycket info på nätet/forumet om dem och de är helt klart speciella.

Man blir lite sugen när man jämför pris på en sån installation mot ett "vanligt" paket med panna, acc laddomat osv..
 
Maxipannan verkar intressant, men ett problem är väl att eldstadsvolymen x 18 blir ju mycket mer än de olika vattenvolymerna på pannorna. Är inte det ett problem?
 
Hur menar du med volymen blir mer?
 
Den magiska siffran 18 gånger refererar till reglerna för Svanenmärkning av en anläggning där detta är en bra tumregel för den minsta lämpliga ackumulatorvolymen. Det är en klar fördel att ha mer men det blir jobbigt med mindre volymer om man vill ha det både bekvämt och att systemet skall kunna fånga upp all producerad energi på ett vedilägg.

Pannan har diskuterats tidigare i denna tråd http://forum.byggahus.se/v-rme-allm-nt/44408-bragepannan-en-lite-udda-panna.html

Roade mig att läsa bruksanvisningen till pannan, lite annorlunda upplägg r får jag säga. Killen borde bli romanförfattare. http://www.highone.se/bragepannan_handbok.pdf
 
Intressanta pannor, men de är ju riktiga kolosser, Vad väger de ? (Tomma alltså). Går de överhuvud taget att få in i normala pannrum ? Bragepannan är ju i princip ett "trycklöst" system, värmeuttaget sker med värmeväxlarsslingor i toppen, men hur fungerar då tankskiktningen ? (Troligen inte alls? )...Vid laddning av Bragepannan verkar man hetta upp hela tanken samtidigt...samt kyla den från toppen....

Fördelen är ju enkelheten, men utan fläkt, hur stor är risken för tex inrykning....Går den att tända sommartid?

Men det relativt låga priset och enkelheten gör kanske att man kan får ta en del "minus".
 
Deras manual eller "roman" :) var verkligen utfölig och intresant. Priset är helt klart lockande. Kunnaköra pannan med självdrag tycker jag också känns bra. Vi bor långt ut på landet och det är strömavbrott titt som tätt. Men frågan är hur det blir när cirkulationspumpen inte går. Har haft funderingar tidigare på att bygga system med självcirkulation men då måste man ha källare och alla element högre än pannan,det var i alla fall min slutsast då.
Sicktning lär det inte bli...
 
Varför måste det vara skiktning? Är det inte bättre att hela tanken håller 95 grader?
 
Finns det ingen på forumet som har erfarenhet av Bragepannan? Är den i gjutjärn eller plåt? Keramik?
 
Det jag har läst om den nya Bragepannanan så är rostern i gjutjärn, keramiken höll inte så länge. Men de tydligen bara att gjutjärnet håller längre men inte hur länge... :-/

Vore jätte intressant att få höra någons erfarenheter som har den i bruk
 
Har kontaktat Highone och frågat lite. Pannan är en rejäl pjäs på hela 980 kg! Pannan är av 5mm plåt men förbränningen omges av 6 cm gjutjärn, ingen keramik. Det är underförbränning. En laddning ved höjer vattnet i tanken 50 grader och allt vatten får samma temp (om jag fattat rätt!) Om diametern på skorstenen är 20 cm så räcker 3,5 meter skorsten. Fick ett par nummer till ägare av pannan. Får la ringa någon gång och höra lite. Måste nu gjuta en ny platta kanske, den väger ju ungefär 3ton med vatten i! Hur tjock platta behövs då?

Pannan har en verkningsgrad på över 90% när man räknar med den värme som avges, hela systemet ä annars 83% (tror han menade så). Inte alls dåligt ju!
 
Tyvärr är nog dessa verkningsgradssiffror rejält överdrivna.

3 ton utbrett på en betongplatta är ingenting så länge det finns nånting under. Jämför en bil på två ton fördelade som fyra punktlaster... Hur många förstärker garageplattan för det?
 
Matss skrev:
Tyvärr är nog dessa verkningsgradssiffror rejält överdrivna.

3 ton utbrett på en betongplatta är ingenting så länge det finns nånting under. Jämför en bil på två ton fördelade som fyra punktlaster... Hur många förstärker garageplattan för det?
Hur mycket överdrivna tror du? Det kan väl inte vara mer än någon procent (så gör väl de flesta tillverkare) för annars lär väl de få ett dåligt rykte.

Plattan som pannrummet är på idag är ca 30 cm tjockt tror jag (inte grävt och kikat så noga...) Räcker det?
 
Dom seriösa låter SP prova verkningsgraden och dom lägger inte på nånting.

Påståendet att det räcker med så kort skorsten tyder på dålig rökgaskylning. Dom pannor som har bra verkningsgrad utan fläkt kräver bra skorstendrag eller takfläkt.

Jag skulle vara väldigt kritisk tills jag såg en panna i drift och ett provningsprotokoll.

Jag tror inte att plattan är 30 cm mer än i kanten. Men så länge plattan står på något som bär är det inga problem, det är ju inte ett mellanbjälklag. Jag vet acktankar på 8 ton som står på oarmerad platta utan problem.
 
Highone som säljer pannan säger att den är testad av SP i Borås för några år sedan och dessa resultat ligger i en tråd här på forumet (kommer ej ihåg vilken :)). Jag kan däremot inte hitta testet nånstans själv utan man kan få det av Highone. Kanske ska maila SP...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.