Jag är på gång att bygga ett nytt hus + garage. Har tomt och väntar på att få villan såld. På tomten finns tolv mycket ståtliga furor och 5 granar dito (ca 25 m höga och raka) som måste fällas. Har nu fått pris för att mobilsåga upp timmret ca 5000 kr. Kostnaden för fällningen åker jag på under alla omständigheter så nu undrar jag om det lönar sig att såga upp träden till reglar och panel?Takstolarna tänker jag beställa. Eftersom husbygget skall ske våret/sommaren 2009 så skulle virket kunna torka drygt ett år. Tacksam för svar/synpunkter

ps enligt de som säger sig kunna beräkna volymen på timmret skulle det räcka till ett normalt garage.
 
Enkelt svar: Nej.

Sälj virket och köp det du ska ha på brädgården istället.

Ska du såga själv är det mycket att tänka på, torkning vilken del av trädet var på kåken osv.
 
Svårt svar...JA!

Kostnad för fällning,....är inte tomten bebyggd är det väl bara att ta omkull träden?

5000:- för virke ur 85 stycken 5-meters längder blir faktiskt oerhört mycket virke för pengen.

Torkat virke....såga upp detta nu på vårkanten och låt det ligga väl strölagt under april till juni så har du lika torrt virke som på vilken brädgård som helst.

Dessutom, hur mycket roligare är det inte att bygga av eget virke?

Är du totalt ointresserad av fällning o sågning kan jag fälla mot timret!
 
Tack för svaren men jag blev nog inte så mycket klokare då svaren spretar åt olika håll... Finns det någon som har erfarenhet av att bygga på eget sågat virke. Blir kvaliten lika bra/dålig som köpt på brädgården? Blir det lönsamt eller är allt arbete förgäves.
 
Jag tror inte du får ut så mycket som cheesus påstår... skulle tro 40 absolut max 50 stock som är något att såga regelvirke ur... resten blir ju typ ved...
Kvaliten är nog inga problem... blir nog bättre/rakare om du strölägger ordentligt och låter sol och vind sköta torkningen.
Men 5000 låter dyrt, försök pruta ner priset för sågningen. Om det inte går så är det nog hugget som ...
 
Ja hur mycket virke blir det. Det är rejäla furor och granar. Furorna är ca 50 cm i diameter i brösthöjd och friska.¨¨
 
Håller på att bygga en övervåning med "egensågat" virke.

Var med och tog ner träden tillsammans med min far. Hyrde in stockbil t/r till sågen för 2000,-. Tog 8 timmar för 4 man att såga upp allt (ca. 50 stockar). På sågen tog de 2000,- + 1000 för den trasiga sågklingan (spik från gammal fågelholk...). Gjorde en lös uppskattning på priset i butik på mängden virke vi fick --> ca 30t - 40t vilket är helt ok för till hederligt kroppsarbete :)

Sen tycker jag det är riktigt kul att kunna bygga med eget virke. Kvaliteten är nog densamma som jag skulle fått på brädgården (Ibland får man ju riktigt dålig kvalitet...)

Som grädde på moset så sågades inte detta virke upp för att jag/vi skulle ha det till vårt hus. Tanken var att min far och min kusin skulle bygga varsitt garage. Köpte huset jag arbetar på 3 månader efter att vi hade sågat. Virkestraven står bara 400m från huset vi köpte (av en ren slump1) så det blir inte så långa sträckor att transportera :)

Ett tips till den som sågar eget och inte vet exakt vilka dimensioner som behövs är att man sågar grovt först, låter virket torka och har en byggsåg för att få slutgiltiga dimensionerna..
 
Tack för att få veta dina erfarenheter. Det avgör det hela nu blir det såga av i vår. Men mycket vill ha mer. Är det någon som har handfasta tips på hur man torkar efter sågning. Hade tänkt såga upp i mars och låta det torka till våren 2009. Tänk man kanske har virke till en 15 kvm friggebod också!
 
Jag skulle strölägga med tätt mellan ströna så virket inte skenar iväg så mycket. Täck sen med plåt med en rejäl luftspalt.
Givetvis en rejäl luftspalt i botten med.

Inte nog med at du får mycket virke, du kommer även få en del ved.
 
Mikael_L
Om du tänkt vanlig lockpanel så satsa all gran du kan på panel, den ska ju ändå inte hyvlas så det passar riktigt bra att bonnsåga.
Köpesreglar är först sågade i ex 50x100 mm, sen planhyvlade till 45x95. Många tycker det är trevligare att arbeta med dimensionshyvlade reglar. Och både mått och måtträknande fungerar ibland bättre när det är de reguljära dimensionerna.
Men att hyvla allt är nog rätt arbetskrävande, om man inte har utomordentlig utrusting.

edit:
Fundera lite redan innan fällningen vilken längd du behöver på det färdiga materialet, försök att ta hänsyn till detta vid apteringen.

Men jag vill ändå slå ett slag för v-g's åsikt. För de flesta människor är det nog inte lönt att såga själv, tyvärr.
Man har för pressad livssituation så tiden räcker inte till, man har inga förvaringsplatser att torka virket på (tänk på att det är rejält med utrymme du behöver!), man har inte tid att vänta på att det torkar klart, och man har inte kunskap. Det blir sen i slutänden inte så väldigt många tusenlappar kvar i "förtjänst", frågan är om det inte är bättre att lära sig rörmokeriet och göra det själv istället, eller kanske kakla...

Men annars, säger jag KÖR ... ;) (skulle själv gärna gjort en sån här sak nån gång i mitt liv)
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
Varför skall just granen användas som panel? Är det inte möjligt att även såga tall som panel. Möjligen är kådgenomträngningen större men de borde väl gå ändå. Har tänkt mig att torka virket på tomten 1400 kvm så utrymme finns. Bokade in en mobilsågare idag (500 kr + moms /timme) skulle ta ca 8 timmar trodde han. Desto värre blir det med ris och stubbar. 1000 kr per ton tar kommunen för deponering + frakt förstås priset gäller för stubbarna. Är det någon som vet om det är bättre att fräsa stubbarna lejer man bort arbetet blir det lika dyrt för 17 träd. Hyra en stubbfräs kostar ca 2000 kr dygnet. Det skulle kunna vara ett alternativ men tydligen kan man bara fräsa ner ca 2 dm så stubben blir kvar. Är det något som har erfarenhet av dylika problem så hör av er.
 
Mikael_L
Granen är bättre som ytterpanel.
Det är nåt med att årsringarna är tatare, eller att den suger mindre vatten eller att den inte sväller/krymper lika mycket av vatten. Alltså som du hör, har jag glömt bort vilken egenskap det var som gjorde skillnaden, men att det är gran det ska vara till ytterpanel är jag säker på ... :)
 
Granens "porer" låser sig vid torkning och tar därför inte upp vatten riktigt lika lätt som tall. Det är därför som det är tall som impregneras. Å andra sidan är tallkärnans pinosylvin också bra imregneringsmedel.
 
angående stubbarna: vi samla ihop alla med grävmaskin, lånade en åker i närheten av en bekant och tog dit brandkåren å elda upp allt... kostand totalt : 5paket grillkorv och lite öl:D ketchup å senap oxå förstås...:rolleyes: kanske kan vara nått om det finns möjlighet alltså
 
Cheesus skrev:
Svårt svar...JA!

Kostnad för fällning,....är inte tomten bebyggd är det väl bara att ta omkull träden?

5000:- för virke ur 85 stycken 5-meters längder blir faktiskt oerhört mycket virke för pengen.

QUOTE]

Intressant variant att ta ut sågbart virke ur stammarna.
Sista eller dom 2 sista stockarna i toppen brukar inte vara så mycket att såga plank av, vanligtvis så går dom oftast som massaved. Sen skulle jag inte rekommendera att plocka ut 5m bitar, det blir ganska mycket spill med tanke på avsmalningen.
Dock så blir det en hel del virke iallafall.
April till juni? är det inte lite kort torktid? Själv så brukar jag strölägga 1år ute med tak men öppet runt om, sen flyttar jag in virket på logen och strölägger det igen tills jag skall använda det, men det ligger oftast några år där innan det används, ändå så blir det en del propellerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.