Har med intresse läst tråden om kakel vs träpanel i bastun. Jag har länge haft tankar på att bygga en bastu i källaren men inte varit speciellet förtjust i att bygga en träkonstruktion mot våra fuktiga källarväggar. Bastun jag har planer på att bygga kommer som sagt att ligga i källaren och ha tre ytterväggar murade av betonghålsten, golvet är också av betong med klinker på och även rummets tak är av betong då den delen av huset har betongbjälklag.

Jag har tänkt dela av utrymmet med en lättbetongvägg så att ena halvan blir bastu och andra bad, bastudelen har jag sedan tänkt klä in med lättbetong som isolering. Lättbetong har visserligen mycket sämre lambdavärde än mineralull men det går ju att kompensera med att tjockare skikt. Som ytmaterial i bastun har jag tänkt mig natursten, skiffer, klinker eller ev. puts. Lavar, trappa och ryggstöd blir naturligtvis i trä.

Jag vill gärna ha era synpunkter på denna konstruktion som helt saknar tätskikt och luftspalter. Vad finns det för risker ?

Ev. kan jag tänka mig något tätskikt/luftspalt uppåt för att slippa fuktvandring åt det hållet.

PjS
 
Min gissning är att det tar mycket längre tid att värma upp (och därmed kostar mer att värma upp) eftersom stenmaterialet har mycket större värmelagringsförmåga. Men det kanske inte är så farligt, någon som vet?
 
Det är självklart att murad bastu tar längre tid att värma upp men med de effektiva och relativt engergisnåla aggregaten som finns idag tycker jag själv inte att det är något problem, framför allt om bastun inte är megastor. Det tar 15 min för min pyttelilla 'kalla' bastu att värmas upp - och då är hela ena bastuväggen fönster ut mot kylan.

Golvet förblir kallt även efter lång stunds bastande - men man sitter ju inte på golvet.
 
Jag räknade lite på uppvärmningen av bastun med lättbetongväggar och med ett 10 Kw aggregat och en bastu på 2x2 meter så bör det inte ta mer än ca 1,5 timme innan den är uppe i 80 grader, (tiden det tar för aggregatet att värma upp lättbetongen till 80 grader) förmodligen så går det mycket fortare.

Så uppvärmningstiden tror jag blir helt ok, det jag är mer fundersam över är konstruktionen ur fuktsynpunkt. Det finns visserligen inga material i den som kan ruttna eller mögla men källarväggarna får ju en invändig isolering vilket man normalt sett skall undvika.

Men i det här fallet kanske det inte spelar någon roll ?
 
Låter lovande :) - så om jag har en bastu på cirka 3,5 m2 med tre putsade lättbetongväggar och en i glas så är det inga problem? Inget speciellt underarbete som behövs på de putsade väggarna? Vilken färg skall användas?
 
Utan att veta exakt hur du har tänkt bygga, bara att du nämner murverk räcker för
att jag ska avråda, min erfarenhet är att det aldrig går att få bastuvärme. >:(
 
Finns färg som klarar av bastuvärmen - norsk tror jag vi använde - men värm upp bastun en gång innan du inviger bastandet.

Bastuvärme får man även när man inte värmt upp väggarna ;). Vi har dock sänkt taket något för att minska rumsvolymen.
 
yonna skrev:
Bastuvärme får man även när man inte värmt upp väggarna  ;). Vi har dock sänkt taket något för att minska rumsvolymen.
Nej , väggarna kyler och det blir inte fullgod upplevelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.