torparavgrund torparavgrund skrev:
Vilket modellnummer?
Det 764-16 ,förstår inte vad ska jag göra med den fjärde tråden som kommer frånnalliance och på den gula lappen står att den ska kopplas till takfläkt för att styra den.MvhEdin
 
Som du skriver ska den kopplas till frånluftsfläkten för att driva den. Tanken är att ha en lägre grundhastighet och öka när även köksfläkten kör.
Men har du inte ett alliance-system så är den överflödig.
 
Lätt att koppla! Men....

Vad har du för centralfläkt, Essvent S, L? (det är denna som är alliancen!)
 
Har själv en Franke Alliance Villa spiskåpa som kopplas in enligt följande.

Har en kopplingsdosa där det är framdraget till just spiskåpa/centralfläkt från elcentral fas, nolla och skyddsjord. Sladdställ från spiskåpa har kablar som är brun, blå, gulgrön och svart.
Jag har kopplat ledarna från sladdstället inne i kopplingsdosan brun till brun (fas), blå till blå (nolla), gulgrön till gulgrön (skyddsjord) alla trådar är monterad i Wago 221 (toppklämmor) MEN de slutar inte där, har monterat ett utanpåliggande jordat uttag (1 sticks uttag för ENDAST centralfläkt) i skåpet där fläktkåpan och centralfläkten sitter och från kopplingsdosan har jag dragit ny EQQ 3G 1.5mm² som är kopplat till 1 sticks eluttag. Hur kopplar man nu jo, i och med att centralfläkten (alliance) ska kunna gå med olika varvtal så måste fläkten köras på variabel spänning för att fläkten ska kunna gå i olika hastigheter (varvtal) så i kopplingsdosan så kopplar man den nu exempelvis EQQ:s bruna till SVARTA (4e) ledaren från spiskåpa, blå till blå och gulgrön till gulgrön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.