Hej!

Är ny med pool och efter att ha dammsugit poolen misstänker jag att det kommit luft i systemet. Vattennnivån i poolpumpen är mer än halverad, trycket varierar mellan normal och hälften så hög som tidigare. När jag känner efter i brädavloppet så är det inte samma sug (och det är heller inte jämnt). Och inloppsmunstyckena har inte samma jämna flöde som tidigare utan ”sprutar” mer ut vattnet lite hela tiden, känns som det är luft!

Kan man åtgärda detta?
 
Har du rensat silar/filter och backspolat? All skit du dammsuger upp hamnar ju där istället för i poolen och minskar flödet.
 
Är det bara lite luft, men ändå flöde genom systemet brukar det rätta till sig efter ett tag. Är det mycket luft mellan skimmer och pump kan pumpen gå torrt och det är inte bra, men då får du inget flöde alls så det märks.
Luft efter pumpen brukar bubbla ut genom inloppen och är inga problem.

Men börja med att backspola filtret om du inte gjort det nyss.
 
Tack jag testar backspola först. Trodde inte det behövdes när mätaren fortfarande var på grön.
 
På de enklare sandfiltren kan man inte lita på tryckmätaren. Har haft tre olika och 1 tror jag funkade sånär, så jag backspeglar regelbundet. Man vet nästan när det behövs. Bröjkpollen, björkfrön, blommande Gråbo etc. Då blir det varje dag.
 
Tack för hjälpen! Det funkade med backspola och nu kör den som den ska.

Var lite rädd att det skulle vara när jag stängde av pumpen och satte på den igen när jag dammsög.. på tal om det: är det dåligt för motorn att stängas av så? Läste på om min pump och den ska inte behöva vara igång mer än 12h / dygn för att cirkulera vattnet 5 gånger, men är det tex dåligt att stänga den över natten? Köra något schema för att spara på elen/minska ljud. Montera frekvensomvandlare är kanske inte värt det?
 
Sätt den på timer så att den kör x 5. Bara att räkna ut tiden. Min står på 24/7 i 3 månader.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N Nylgh skrev:
Tack för hjälpen! Det funkade med backspola och nu kör den som den ska.

Var lite rädd att det skulle vara när jag stängde av pumpen och satte på den igen när jag dammsög.. på tal om det: är det dåligt för motorn att stängas av så? Läste på om min pump och den ska inte behöva vara igång mer än 12h / dygn för att cirkulera vattnet 5 gånger, men är det tex dåligt att stänga den över natten? Köra något schema för att spara på elen/minska ljud. Montera frekvensomvandlare är kanske inte värt det?
Timer/styrt eluttag är nog enklare än frekvensomvandlare, eller?
 
En enkel timer duger bra. Har du timpris låter du den gå när elen är billig. Annars de timmar den används mest
 
Perfekt, lätt val när alla tycker lika :)

Att jag har saltklorinator (exo iQ) påverkar inte väl, utan man kan köra timer ändå? Ska man också köra saltklorinatorn på timer på samma sätt då?
 
Timer är förstås enklare och billigare, men en frekvensomriktare är förstås bättre ur en del aspekter…
Min poolpump står i garaget som gränsar till sovrummet, och eftersom den väsnas mycket hörs den genom väggen. Vi har haft poolen igång hela året och under vintermånaderna var det en balansgång om jag vågade låta pumpen vara av hela natten för att få tyst i sovrummet eller om det var frysrisk ute.
Sommartid har jag kört pumpen på kanske en fjärdedel av effekten (drar då drygt 100w), vintertid på miniminivå (drar ca 50w). Ljudnivån på pumpen inte längre hörbar till sovrummet och gjorde stor skillnad på elräkningen.
Fördelen med att köra kontinuerligt är ju också att skimmern fungerar för att samla in ytvatten.
Ungefär en sådan här köpte jag:
https://relaxospabad.se/catalog/pro...MI7MeOg_uDiAMVHhCiAx0adjoDEAQYCCABEgLUjfD_BwE
 
F fredrik.johansson skrev:
Timer är förstås enklare och billigare, men en frekvensomriktare är förstås bättre ur en del aspekter…
Min poolpump står i garaget som gränsar till sovrummet, och eftersom den väsnas mycket hörs den genom väggen. Vi har haft poolen igång hela året och under vintermånaderna var det en balansgång om jag vågade låta pumpen vara av hela natten för att få tyst i sovrummet eller om det var frysrisk ute.
Sommartid har jag kört pumpen på kanske en fjärdedel av effekten (drar då drygt 100w), vintertid på miniminivå (drar ca 50w). Ljudnivån på pumpen inte längre hörbar till sovrummet och gjorde stor skillnad på elräkningen.
Fördelen med att köra kontinuerligt är ju också att skimmern fungerar för att samla in ytvatten.
Ungefär en sådan här köpte jag:
[länk]
Tack! Den kostar mer än hälften av pumpen men kanske värt det om man ska ha igång på vintern med. Och ev skonsammare mot pumpen så den håller längre
 
Jo, man ska nog räkna lite på det innan man köper den av ekonomiska skäl. Jag köpte den framför allt för komma till rätta med oljudet i sovrummet, att den sen har många andra fördelar är en bonus!
 
  • Gilla
Nylgh
  • Laddar…
Kör pumpen dygnet runt!
Det är mycket större risk för obalans i vattnet och sen problem med alger, grumligt vatten, etc. om du låter den stå. Speciellt med klorinator.

Det kostar inte mycket att köra pumpen. Uppvärmning kan du ju däremot trimma in lite...

Vad det gäller backspolning så är det som någon skrev, mätaren är inte att lita på. När det börjar bli sämre tryck och/eller det börjar komma lite små luftbubblor i inloppen så backspolar man.

Kom ihåg att fylla på salt, eftersom det åker ut vid backspolningen!
 
  • Gilla
Nylgh
  • Laddar…
Richard_F
Jag har saltklorinator (exo IQ) med dual link (autojustering av pH). Kör också med frekvensomvandlare till poolpumpen för att få kontinuerlig drift och dessutom reducera ljudnivån markant. Jag rekommenderar att köra konstant cirkulation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.