Defekt lysrörsarmatur på badrumsskåp med lysröret, delvis lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av etikett på en lysrörsarmatur med teknisk specifikation och certifieringssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hej. Det verkar som att min lysrörsarmatur på gäst toaletten har gått sönder. när jag tänder den så lyser bara ändarna på lysröret(jag har testat ett nytt lysrör också). Badrumsskåpet är från Svedbergs. Jag har även kontaktat dem för att se om de har någon återförsäljare som kan sälja en ny.
 
Mikael_L
Byt glimtändare också, så blir det bra ska du se.

Glimtändare ska förövrigt alltid bytas samtidigt som rören, annars får de nya rören kortare livslängd.
 
Kikat efter glimtändare och tror tyvärr denna inte har en sådan. Den bör väl sitta i eller i direkt anslutning till är naturen?
 
Mikael_L
Jag såg inga bilder först ... :thinking:

Men nej, den armaturen kanske inte har glimtändare, utan har elektronisk drivdon.
13W rör är väl alltid T5 ...? :thinking: Isåfall finns det ingen glimtändare. Då torde det vara drivdonet som gett upp.
 
Är drivdonet något man kan ersätta?
 
Mikael_L
Normalt sett brukar det gå, och är lätt.
Jag har bytt ut trasiga drivdon ett flertal gånger, men mest i armaturer som är lite dyrare som sitter i kontor och lokaler. Man kanske inte byter i en 250kr-armatur från Jula eller biltema, när drivdonet kostar mer.


I ditt fall verkar drivdonet kanske vara inbyggt i en enhet tillsammmans med lysrörshållare och allt, då är det troligen inget standarddon.
 
Ok tack för infon. Får avvakta lite och se om jag har tur med att någon vet vart jag kan få tag i en liknande Stort tack
 
Jag har samma badrumsskåp från Svedbergs. Drivdonet till övre 13W T5 lysröret har gått sönder.

Det känns ju knappast värt att köpa ny armatur eftersom lysrören snart slutar säljas. Nån som känner till nån lämplig LED-armatur att ersätta med?
 
Hej!

Fått samma problem med samma armatur. Någon som hittade en bra lösning?

Funderar på om det finns någon transformator eller annat inne i spegelskåpet eller om man skulle kunna koppla på en annan armatur på den sladd som används till befintlig armatur.
 
  • Bild på demonterad lysrörsarmatur i ett spegelskåp, där anslutningsledningar och hål i väggen syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Med nästan 100% säkerhet är ett elektroniskt drivdon integrerat i själva armaturen, dvs ingen som du kan hitta och byta - troligtvis.


Jag bytte något liknande som det där som satt i ett apparatskåp och hade pajat.
Jag bytte till en LEDvance linear compact, som denna, fast utan strömbrytare
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...switch-lysrorsarmatur-8w-573-mm-3000k-3060861

Den här heter alltså LEDVANCE Linear Compact Switch när den har strömbrytare, jag hittade ingen LEDVANCE Linear Compact utan switch, på vanliga konsumentsidor såhär i en hast.

Man måste trixa till något med strömanslutningen, men sen borde det vara lätt att få till det, bara kolla så man inte får en för lång armatur, så den ryms.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med nästan 100% säkerhet är ett elektroniskt drivdon integrerat i själva armaturen, dvs ingen som du kan hitta och byta - troligtvis.


Jag bytte något liknande som det där som satt i ett apparatskåp och hade pajat.
Jag bytte till en LEDvance linear compact, som denna, fast utan strömbrytare
[länk]

Den här heter alltså LEDVANCE Linear Compact Switch när den har strömbrytare, jag hittade ingen LEDVANCE Linear Compact utan switch, på vanliga konsumentsidor såhär i en hast.

Man måste trixa till något med strömanslutningen, men sen borde det vara lätt att få till det, bara kolla så man inte får en för lång armatur, så den ryms.
Tack!
 
Jag köpte en sån här. Samt passande sladd som jag klippte av. Funkar perfekt.

https://www.xcen.se/xcen-led-armatur-u123l-570mm-10w-230v

De sladdar du har idag går till en sockerbit. Det sitter ingen transformator eller liknande i skåpet. Har för mig att sockerbiten satt vid rakapparatsuttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.