Två perspektivritningar som visar trästycken som sammanfogas i en 45-gradig vinkel för att bilda ett hörn.

Jag ska snickra ihop en hylla med en massa 45 graderssnitt. Lånad bild för att illustrera frågan. Det kommer ju att synas direkt om det är misspass någonstans, så är jag är petig med toleranser…

Idealet vore förstås att ha en bordssåg, men jag har inte plats och projektet lär dra ut på tiden så att hyra över en helg känns väl stressigt.

Materialet är för stort för min gersåg så den faller bort.

Jag gjorde några testsnitt med sänksåg, men det blev inte 100. Det var mer såg än material, så svårt att måtta in och klumpigt att använda.

Jag har också en överhandsfräs att tillgå.

Om vi utgår från min överhandsfräs eller sänksåg, har ni några tips på smarta jiggar/tillbehör som skulle möjliggöra de där perfekta 45 graderssnitten som jag suktar efter?

(Jag har inget emot att snickra jiggar själv. Bara det finns en någorlunda beskrivning att utgå ifrån)

Tack på förhand!
 
Har du handhyvel och brynen för att hålla den vass? I så fall kan kanske någon av jiggarna i den här filmen fungera.
 
  • Gilla
ajon
  • Laddar…
Finns ju 45 graders frässtål beroende på tjocklek på materialet du ska använda. Har själv använt fräsen (dock i fräsbord) för att få till perfekta fogar då jag gjorde två sängbord. Har även lyckats med kombination av sänksåg och mft-bord, men det krävde många testsnitt innan det blev perfekt.
 
  • Gilla
ajon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.