Hur skulle ni bygga ut detta hus så att vardagsrum och kök blir större? Planen är att göra det i vinkel bredvid där sovrum och tvättstuga är just nu. Men vardagsrummet och köket är ganska litet så funderar på hur man skulle kunna bygga ut för att få mer utrymme där. Bygga till ett vinterbonat uterum kanske? Vad hade ni gjort?
 
  • Planskiss av bottenvåningen av ett hus, visar kök, vardagsrum, sovrum, tvättstuga, duschrum, hall, och altan. Fråga om byggprojekt för att utöka vardagsrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju massor av sätt att göra det på utan att känna till förutsättningarna.
Om det gäller att utöka arean i änden där kök och vardagsrum finns så kan det ju vara en ide att förlänga huset i den änden.
Att tillföra area "norr" om köket kan ge plats för en lite mer avskild matplats vilket ger mer luft i vardagsrummet. Lika så kan en utbyggnad "åt söder" bibehålla den öppna planlösningen men ge större yta.
Finns det närhet till tomtgräns, berg eller liknande som hindrar utbyggnad åt ett eller annat håll?
 
P Patrik Hazard skrev:
Det finns ju massor av sätt att göra det på utan att känna till förutsättningarna.
Om det gäller att utöka arean i änden där kök och vardagsrum finns så kan det ju vara en ide att förlänga huset i den änden.
Att tillföra area "norr" om köket kan ge plats för en lite mer avskild matplats vilket ger mer luft i vardagsrummet. Lika så kan en utbyggnad "åt söder" bibehålla den öppna planlösningen men ge större yta.
Finns det närhet till tomtgräns, berg eller liknande som hindrar utbyggnad åt ett eller annat håll?
Jag var också lite inne på att förlänga huset i den änden, men efter att ha läst runt på en massa trådar så verkade många tycka att det är en dålig idé att förlänga huset på änden. Varför förstod jag inte riktigt, är så okunnig på detta! Vinkeln som vi tänker bygga ut om några år är tanken att det ska se ut som ett L mot jacuzzin där, mot norr då alltså! Men då vi vill prioritera att få mer plats i kök och vardagsrum först så vill jag ändå att det ska passa estetiskt sätt med framtida planer. Det är en plan gräsmatta (och en altan då), tomtgränsen är många meter bort så inget som hindrar kanske en 15-20 kvm utbyggnad åt några håll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.