Har en gammal sättningsspricka i min säckputsadefasad som har börjat bli problematisk. Sprickan har legat på att fixa listan ett tag nu, men efter den gångna vintern har problemet blivit mer uppenbart och hög tid att fixa:
Spricka i en vit säckputsad fasad under ett svart fönsterbleck, med växter vid fasadens botten och skuggor av fotograf och kamera synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand pekar på en horisontell sättningsspricka i en vitmålad, grov putsfasad från 1980-talet med flera små sprickor runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasaden är från 1980 och består av något slambruk, följt av genomfärgad puts som har säckskurats på, ca 5mm tjockt. Fasaden har sedan målats någon gång sedan dess med en färg som jag inte riktigt har identifierat (återkommer till detta).
Närbild av en fasad med en sättningsspricka där olika lager av fasadmaterial som tegel, slambruksputs och säckskurningsputs syns. Etiketter anger materialskikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan är att gå loss på fogen med vinkelslip och diamantkapskiva för att få ut fogen längs med sprickans längd, ca 20-30mm in i väggen. Antar att jag får borra och knacka bort i hörnen. Alternativet är en fogfräs (https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...behor/frassats/fogfrassats-8mm-irwin/p-729018), men hade gärna skippat den kostnaden om det går att komma undan med kapskiva. Min plan är även att knacka bort allt lös pust där det är bom-ljud (inte särskilt mycket, men där är en del på ytan av ett par stenar.
Efter det tänker jag att jag fyller igen den öppnade fogen med B-bruk så att det hamnar i liv med tegelstenarna (vattna ordentligt innan). Och efter det, antingen kör vidare med b-bruk för att återskapa säckskurningen, alternativt köpa genomfärgat bruk (typ https://www.se.weber/fasad-puts-och...tem/putsfarg-ytputs/webermin-215-sackskurning). Allra sist måla över den lagade delen i passande färg.

Vad gäller färgen som har förts på de senaste 10-20 åren. Har läst mängder med trådar om hur man identifierar färg och har gjort följande tester:
  • Bränna, bränner jag en flaga så blir där en låga, men den självslocknad och där är ingen uppenbar bränd plast lukt
  • Aceton, flagor löses om de läggs i aceton: Fingerspets som pekar på en fasad med sprickor och avflagad färg, omgiven av mossa och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödsprit har ingen effekt, smular precis som innan IMG_20240815_182136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ättika, läggs en flaga i ättika så bubblar det och fräser något, men inte våldsamt
  • Gnider man med fingrarna så färgar det av aningen, men inte mycket.
Jag har en gissning på vad det är, men hade gärna hört vad ni andra tror.

Så, för att summera, låter min plan vettig, eller finns det en bättre lösning, och vad kan det vara för färg som har använts när fasaden målades om för 10-20 år sedan.
 
R
Ja det enda hållbara är att mura om stenen längs hela sprickan..
 
R Rejäl skrev:
Ja det enda hållbara är att mura om stenen längs hela sprickan..
Tackar för svar, för att förtydliga, mura om hela djupet, eller är min plan på 20-30mm in i fogen rimlig?
 
R
Mura om hela djupet annars kommer samma spricka att återkomma..
 
Ajdå, det verkar knepigt då jag varken medvetet eller omedvetet vill riva hela väggen :D Hade dessutom varit gött att låta stenarna sitta där de sitter och endast fylla sprickan (genom att rensa fogen längs sprickan).

Ingen som råkar ha någon idé angående färgen?
 
N
Självklart ska du bara dra upp sprickan med en sandviks skrapa.
Och laga med Ardex A46. Man ska inte skapa jobb som inte behövs.
Tror rejäl fått i sig lite för mycke bira idag.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
N
Men Ja, sprickan kommer säkert tillbaka.
Men den är bara estetisk.
Att mura om hela sprickan blir en halv m2, som sen ser förfärlig ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.