En annan fråga.

Måste man jacka ut takbjälkarna för hammarbandet. Kan man inte bara lägga bjälkarna på bandet och fästa med vinkeljärn?
 
Klart du inte behöver, jag byggde en carport med stående hammarband och jag jackade inte ur utan drog fast det med skruv bara och den carporten står kvar än. Inte rätt men det funkar.

Ett alternativ är att du sågar små kilar från spillet som du slår in med lite lim så blir det kanon.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
J
Röstar på omvänd lockläkt. Lätt att spika och lätt att byta ut eller lossa enstaka brädor framöver om det skulle behövas. Har det på fritidshuset där jag har behövt lossa brädor vid några tillfällen för att hitta underliggande reglar för olika infästningar. Smidigt. Man kan även välja att variera mellan ett antal bredder på panelbrädorna om man tycker det passar rent estetiskt.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Sätt plyfa elller osb på insidan... då blir förrådet dessutom vridstabilt. (det blir det inte med bara reglar och panel)
Bonus får du dessutom att det blir enkelt att sätta upp krokar, hyllor och liknande för ordningen skull
OSB duger gått. Sätt 45x45 reglar under OSB (en bit från "vindpappen") så riskerar du inte att spika,skruva igenom vindskyddet...
 
Jag sätter väl såhär: utifrån och in

1) Fasad, till exempel omvänd lockläkt eller råspont

2) Spikreglar för att fästa fasaden, tex läkt 25x34mm

3) vindpapp

4) väggreglar, tex 45x70

5) osb
 
Byt ut spikregeln mot en lite bredare, en 28x70 gles funkar bättre, en 25x34 spricker så himla lätt enligt min erfarenhet. Merkostnaden är försumbar
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
D Derbyboy skrev:
Jag sätter väl såhär: utifrån och in

1) Fasad, till exempel omvänd lockläkt eller råspont

2) Spikreglar för att fästa fasaden, tex läkt 25x34mm

3) vindpapp

4) väggreglar, tex 45x70

5) osb
Nu var det ju ett enkelt förråd och antagligen inte så stort men jag hade satt grövre reglar (åtdetminstone 45x95) (du förlorar väldigt lite på innerutrymmet och merkostnaden är inte så stor). Förutom en bättre stabilitet för hammarband så får du även bonus i att du enkelt kan isolera med en 95 tjock isolering och faktiskt få både ljud och värme isolering i rimlig mängd om du av nån anledning vill värma det nån gång.
 
Äh 45x70 duger fint för ett kallförråd, håller dock med om att en 95a är bättre om man ska isolera, men bestämmer man sig för sitt isolera så måste endå väggbeklädnad bort och då kan man lika lägga en 45a liggande för att bryta köldbryggan om man i framtiden vill göra det varmt.

Däremot om man är osäker på om man vill isolera i framtiden så är det bättre att isolera golvet på engång, för att börja bryta upp ett golv som väggarna kanske står på för att isolera tar emot rejält!

Jag har det dilemmat själv med ett golv som bör isoleras men väggarna står på det så är ett aber att göra.
 
D Derbyboy skrev:
Jag villa ha planka springa (1 cm) och sedan planka
Det är ju utmärkt enkelt och billigt till enklare trädgårdsförråd , cykelskjul och vedbodar.
Sätt vanliga ospontade brädor kant i kant eller med nån cm mellanrum ( skippa vindskyddet), måla med slamfärg eller låt trät gråna naturligt, inget krångel, bra ventilation så grejorna i boden torkar och inte rostar i onödan.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 1 till
  • Laddar…
Förrådet (6x4m) kommer aldrig att isoleras, det byggs lite provisoriskt för att få plats med all skit som skräpar på tomten. Förrådet byggs mot ett isolerat uthus som behöver rivas inom 5-10 år. Förrådet byggs fristående men mot väggen till uthuset.

Jag vill gärna undvika att snö etc blåser in men samtidigt måste det vara ventilerat för att få ut fukten. Jag tänker ettgolv med springor, antagligen trall och sen utluft under taket, dvs öppet in under takets spikreglar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Förrådet (6x4m) kommer aldrig att isoleras, det byggs lite provisoriskt för att få plats med all skit som skräpar på tomten. Förrådet byggs mot ett isolerat uthus som behöver rivas inom 5-10 år.
Då är det väl overkill och onödigt dyrt med vindskydd och skivor invändigt i förrådet?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Även om uthuset rivs så kan förrådet stå kvar men det e klar, kostnaden är en aspekt. Sen brukar ju det där med provisoriskt bli lite längre :)
 
Ni tycks ju veta så jag frågar vidare:

Är det samma kondensproblem med papptak som med plåttak?
 
Det är väl inte några kondensproblem om man har råspont och underlagspapp under ytmaterialet?
 
Tanken var väl att antingen ha plåttak eller råspont och takpapp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.