Flyttade in ett hus i våras, från 78.

Hade tidigt (innan inflyttning…) en mindre takläcka. Det läkte vid takhuven…

Fick snabbt en snickare som öppnade upp och bytte takhuven och fick allt tätt. Då takhuven hanterar två rör (från köksfläkt, och från frånluftsdonen i badrum) blev jag rekommenderad en huv som kunde hantera båda brandklassat.

Denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...c1_u0dN82Cjlxt3BzraINhPzHO4C4Ib4aAvPqEALw_wcB

Inser nu dock att den gamla sannolikt innehöll någon centralfläkt. Som sannolikt (enligt tidigare ägare) styrdes från min spiskåpa (Fjäråskupan).

Vid matlagning är det dock visst sug så någon fläkt verkar sitta i den också. Se även film. Läge 2 öppna spjäll och läge 3-4 sugs det luft.

Dock har jag ju nu då INGEN ventilation som suger frånluft från badrummen?

Vad behöver jag byta eller komplettera med? Något separat? Något i/utanför huven? Eller behöver huven bytas (igen..)…?

Bör jag koppla det mot spiskåpan eller hålla separat?

Kan något även göras för bättre sug vid behov i spisen?

Tack…
 
Jo det saknas en takfläkt. Den byttes ut mot en standardkåpa för ftx eller kanalfläktar. Takfläktär ju strandard att köpa men anpassning till resp. skorsten gör ju plåtslagare. Din volymkåpa i köket funkar, dvs öppnar spjället vid matlagning och sedan så återgår den till grundflödet i kök.
 
H Håbbe01 skrev:
Jo det saknas en takfläkt. Den byttes ut mot en standardkåpa för ftx eller kanalfläktar. Takfläktär ju strandard att köpa men anpassning till resp. skorsten gör ju plåtslagare. Din volymkåpa i köket funkar, dvs öppnar spjället vid matlagning och sedan så återgår den till grundflödet i kök.
Så vad gör jag lämpligast nu?

Behöver köksfläkten också något mer?
 
Man kan ju ana ett litet surr på din film så kanske den är kvar och andra kanal blockerad av någon anledning. Annars skaffar man en ny fläkt ex. Tkc-400 och en plåtslagare som bygger en anpassad kåpa för dina avluftningar på tak. Men han som gjorde jobbet borde väl veta vad som hände med den gamla? Annars får du inspektera skorsten o kika själv
 
Ok, dvs ”kasserar” huven för nästan 1000? Tänkte man istället kunde sätta in kanalefläkt?

Jag har ju som sagt 2 kanaler som går ut bredvid varandra. En från köksfläkten och en från frånluft badrum (2st). Behöver jag två takfläktar eller hur skall den ge effekt i båda rören?
 
Normalt har man 1 takfläkt och en specialkåpa som täcker båda rören. Men vist kan du bygga om till kanalfläktar om du kommer åt rören i vind. Går o koppla ihop rören till ett rör plus 1 fläkt också.
 
H Håbbe01 skrev:
Normalt har man 1 takfläkt och en specialkåpa som täcker båda rören. Men vist kan du bygga om till kanalfläktar om du kommer åt rören i vind. Går o koppla ihop rören till ett rör plus 1 fläkt också.
Att snickarn valde denna kupan var för att brandseparera frånluftdon från matos. Är det verkligen ok att de kommer ut i gemensam kåpa med dagens normer? Eller ihop i ett rör?
 
Tanken är bra att separera. Men brandspridningningsrisken är störst direkt anslutning till utrymmet ovanför spis. Resten händer utanför byggnad så ingen större skillnad på takkupa. Men som det är nu måste väl resten separeras med 2 fläktar inkl styrning
 
Ja, här under ser det inte ut att kunna få plats med någon takfläkt.
 
  • Två stora ventilationsrör installerade på ett tak med mörka takpannor. En orange och svart skruvmejsel syns också i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två runda ventilationskanaler installerade på ett tak med plåtdetaljer, omgiven av takpannor och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart fläkthuv placerad på ett sluttande tak med grå takpannor, omgiven av trädtäckt landskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å andra, sidan så är det nog enkel grej för plåtis att byta ut kåpan du tog bort ned en egen låda där fläkt anpassas in. Frågan är hur elen från kökskåpan tog ivägen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.