Hej!

Jag håller på att komponera ihop en ny elcentral.
Jag har köpt en "färdigmonterad" hager-central men vill utöka med lite andra saker.

1. Bergvärmepump på egen jordfelsbrytare (16A)
2. Utomhus el på en egen PSA (16A)
3. Kyl och frys på egen PSA (10A)

Inkommande el är TN-C 4-ledare 6mm2 RK (det som är ritat längst upp till vänster).

Jag tänker att bergvärmepumpen får nolla från utgående på den nedre jordfelsbrytaren.
Jag tänker på samma sätt att utomhuselen och kyl/frys får respektive nolla från respektive utgång.
Jag tänker att alla utritade streck blir 6mm2 RK, blå/svart.

Har jag tänkt rätt? Några förbättringar som jag borde göra?
 
  • Bild av en Hager elcentral med röda streck som visar ledningsdragningen. Olika komponenter inkluderar jordfelsbrytare och säkringar för bergvärmepump, utomhusel och kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygel mellan nollan och PEN.

Edit: om du tänker ha några grupper utanför JFB.
 
Och bort med Rutab JFB!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Kolla så kul+frys klarar 30mA jf. De två brukar jag lägga utanför JFB.
 

Bästa svaret

Du har fått både direkt felaktiga och dåliga råd i början här.

Dina röda streck är i huvudsak korrekta. Ett fel är att de två PSAerna ska matas underifrån precis som en dvärg. Det skiljer alltså mot en JFB som matas uppifrån. Ett annat är att JFB2 måste få sin matning före JFB1. Du ska inte ha två JFBer i serie.
V vreq skrev:
3. Kyl och frys på egen PSA (10A)
Detta avråder man mot idag. Vi har mängder av trådar i ämnet. Bättre är att sätta två rena JFBer i centralen som man fördelar grupperna mellan, en för riskgrupper som utomhus och en för känsliga grupper som kyl. Lägg inte kyl utanför en JFB, det behövs inte utan är bara dåligt.
V vreq skrev:
Inkommande el är TN-C 4-ledare 6mm2 RK (det som är ritat längst upp till vänster).
Befintlig ledning hoppas jag? Annars är 6 mm² för klent för en PEN-ledare.
V vreq skrev:
Jag tänker att bergvärmepumpen får nolla från utgående på den nedre jordfelsbrytaren.
Ja. Om du nu öht ska lägga den under en JFB. En LVP/BVP kan läggas utanför alla JFBer, eller under en "brandskydds-JFB" med Ian = 300 mA.
V vreq skrev:
Jag tänker på samma sätt att utomhuselen och kyl/frys får respektive nolla från respektive utgång.
Utgång på PSAn, ja.
V vreq skrev:
Jag tänker att alla utritade streck blir 6mm2 RK, blå/svart.
Ja
 
Om jag förstår bilden rätt ligger jordfelsbrytaren och personskyddsautomaterna på undre raden i serie med den övre jordfelsbrytaren. Det är inte bra.
 
A
Der ser ju rätt bra ut.

Man brukar försöka behålla placeringen av in och ut på skydden. Nedersta raden har du bytt plats på detta för de två personskyddsbrytarna. Om du flyttar inkommande ledningar till undersidan följer det samma stil överallt. Om nu inte Hager har en särskild plats för in och ut på sina personskydd dvs. I så fall följ detta.

Antar det är ett utbyte av en äldre elcentral som ska göras här? I så fall gäller reglerna om underhåll annars behöver du en 10mm2 kabel för TN-C-S.

Du skulle kunna byta de tre enpoliga för bergvärmepumpen till en trepolig om det går. Men det bryter inte mot några regler att ha det som det är heller.

Välkommen till forumet! Är du en elektriker när du gett dig på ett sådan här grej?
 
  • Gilla
vreq
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och bort med Rutab JFB!
Den ska ersättas med en hager quick connect och 1 fasskena. Hade bara Rutab liggandes hemma för bilden 😀
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har fått både direkt felaktiga och dåliga råd i början här.

Dina röda streck är i huvudsak korrekta. Ett fel är att de två PSAerna ska matas underifrån precis som en dvärg. Det skiljer alltså mot en JFB som matas uppifrån. Ett annat är att JFB2 måste få sin matning före JFB1. Du ska inte ha två JFBer i serie.

Detta avråder man mot idag. Vi har mängder av trådar i ämnet. Bättre är att sätta två rena JFBer i centralen som man fördelar grupperna mellan, en för riskgrupper som utomhus och en för känsliga grupper som kyl. Lägg inte kyl utanför en JFB, det behövs inte utan är bara dåligt.

Befintlig ledning hoppas jag? Annars är 6 mm² för klent för en PEN-ledare.

Ja. Om du nu öht ska lägga den under en JFB. En LVP/BVP kan läggas utanför alla JFBer, eller under en "brandskydds-JFB" med Ian = 300 mA.

Utgång på PSAn, ja.

Ja
JFB2 ska få matningen från huvudbrytaren. Bara jag som ritade lite för fort.

Hm egen JFB för "känsliga" blir svårt att få plats med.. Får fundera vidare och läsa trådar i forumet.

Det är befinlig ledning ja.
 
A Avemo skrev:
Om jag förstår bilden rätt ligger jordfelsbrytaren och personskyddsautomaterna på undre raden i serie med den övre jordfelsbrytaren. Det är inte bra.
Japp. Det gick lite fort när jag ritade tyvärr. Tanken är att de ska matas från huvudbrytaren. Likt den första.
 
Här är en uppdaterad bild.


Var meningen att matning till den nedre jordfelsbrytaren skulle se ut så här.

Sen uppdaterade jag matningen till PSA efter info från Bo 🙏.
 
  • Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar, flera anslutningar och kablar visas med uppdaterad matning enligt instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Der ser ju rätt bra ut.

Man brukar försöka behålla placeringen av in och ut på skydden. Nedersta raden har du bytt plats på detta för de två personskyddsbrytarna. Om du flyttar inkommande ledningar till undersidan följer det samma stil överallt. Om nu inte Hager har en särskild plats för in och ut på sina personskydd dvs. I så fall följ detta.

Antar det är ett utbyte av en äldre elcentral som ska göras här? I så fall gäller reglerna om underhåll annars behöver du en 10mm2 kabel för TN-C-S.

Du skulle kunna byta de tre enpoliga för bergvärmepumpen till en trepolig om det går. Men det bryter inte mot några regler att ha det som det är heller.

Välkommen till forumet! Är du en elektriker när du gett dig på ett sådan här grej?
Uppdaterade matningen till personskyddsbrytarna.
Utbyte av äldre elcentral ja.

Tack! Nä jag är ingen elektriker 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.