Jag ska bygga en liten kubliknande bastu på altanen ca 2 gånger 2 m. Jag har läst att aggregatet ska sitta på samma vägg som dörren men då bastun är så pass liten har jag svårt att få plats med aggregatet på den sidan och sidan bredvid dörren kommer bestå av två stora fönster.
Det kommer bli ett elaggregat och jag undrar nu om någon vet vilka nackdelar det skulle innebära att placera aggregatet mitt emot dörren istället (se bild). Tips mottages tacksamt
 
  • Skiss av bastu med elaggregat placerat mitt emot dörren, lav till vänster och fönster på sidan bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se några problem med det. Det finns inga krav i elinstallationsreglerna om placering av aggregatet på samma väg som dörren. Så det bör gå att ifrågasätta.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Inte ens Tylö som påstår att de vet hur en bastu ska byggas har aggregatet på samma vägg som dörren. Ett bastuaggregat från Tylö är monterat på en vägg bredvid en bastudörr i en modern bastu med träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att denna tumregel har sitt ursprung i att man ofta har tilluft under dörren. Ser man till att ha en ventil under aggregatet istället går förstås det bra att ha det någon annanstans.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Stort tack för tipsen. Då låter det som att jag kan fortsätta med den placeringen som jag har på ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.