Hej!

Jag har ett problem med illaluktande doft som verkar komma från brunnen i badrummet. Det luktar så pass mycket att det känns enda ut i hallen. Jag har öppnat upp locket och tagit ett foto på hur det ser ut men har väldigt lite kunskap om vad jag kan göra för att rensa brunnen (hur man gör) och eventuelt få bort eller minska doften. Jag har bifogat ett foto nedan:
Tack för all hjälp!
 
  • Öppnad golvbrunn i badrum med synliga avlagringar och smuts, vatten står kvar på botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Det borde sitta en plugg i renshålet som ligger synligt över vattenytan i din golvbrunn.

Just nu flödar luften fritt från avloppet in i ditt badrum.
 
  • Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
K kesue skrev:
Det borde sitta en plugg i renshålet som ligger synligt över vattenytan i din golvbrunn.

Just nu flödar luften fritt från avloppet in i ditt badrum.
Oj! Det förlklarar ju lukten! Tack så hemskt mycket! Så om jag förstår dig rätt är det på utmarkerade stället i bilden nedan som jag behöver placera en plugg? Vet du var man kan köpa en sådan plugg?
 
  • Närbild på ett avlopp med rost och smuts, med en grön markerad öppning där en plugg behöver placeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kesue
  • Laddar…
S Seb123456 skrev:
Oj! Det förlklarar ju lukten! Tack så hemskt mycket! Så om jag förstår dig rätt är det på utmarkerade stället i bilden nedan som jag behöver placera en plugg? Vet du var man kan köpa en sådan plugg?
Det är där du markerat. Har du tur kanske pluggen ligger i vattenlåset, men annars är mitt tips att du mäter diametern på hålet, tar med fotot och går till närmaste byggvaruhus så borde det gå att fixa någon ersättningsplugg. Har du fabrikat/modell på brunnen så är det ju ännu bättre. Tills du fått tag på den så skulle jag pressa in något tillfälligt som tar bort det mesta av luftflödet).
 
  • Gilla
kesue och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är där du markerat. Har du tur kanske pluggen ligger i vattenlåset, men annars är mitt tips att du mäter diametern på hålet, tar med fotot och går till närmaste byggvaruhus så borde det gå att fixa någon ersättningsplugg. Har du fabrikat/modell på brunnen så är det ju ännu bättre. Tills du fått tag på den så skulle jag pressa in något tillfälligt som tar bort det mesta av luftflödet).
Tack så mycket för hjälpen!
 
Claes Sörmland
Varför är renspluggen borttagen? Är det nästan stopp i avloppet nedströms om brunnen så man har öppnat för att släppa ut avloppsluft där och få flöde i rören?
 
  • Gilla
Seb123456
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför är renspluggen borttagen? Är det nästan stopp i avloppet nedströms om brunnen så man har öppnat för att släppa ut avloppsluft där och få flöde i rören?
Jag har ingen aning men tack för frågan. Ska ta upp det med föreningen.
 
C
S Seb123456 skrev:
Vet du var man kan köpa en sådan plugg?
Tryck dit en gummipropp så slipper du risken att proppen j-vlas när det behöver rensas nästa gång.
En sån där vinkork i gummi är ett populärt alternativ, annars:
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/gummipropp-konisk
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tryck dit en gummipropp så slipper du risken att proppen j-vlas när det behöver rensas nästa gång.
En sån där vinkork i gummi är ett populärt alternativ, annars:
[länk]
Tack för tipset!
 
AXS
Tälja på en vinkork är en snabb lösning till du fått hem en riktig.
 
  • Gilla
Seb123456
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Tälja på en vinkork är en snabb lösning till du fått hem en riktig.
Tack för tipset!
 
Eller en expanderdyvika om gängan är risig
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Eller en expanderdyvika om gängan är risig
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.