Hej!

Alla husleverantörer verkar köra frånluftsvärmepump med kalluftsintag. Gillar inte idén om att dra in kall ofiltrerad utomhusluft i ett nybyggt hus.

Vilka husleverantörer erbjuder idag FTX som standard eller tillval? Tänkte kombinera med antingen bergvärme alternativt fjärrvärme.

Krav: totalentreprenad + Ftx ventilation + platta på mark + golvvärmeslingor.
A-hus och Trivselhus verkar erbjuda lösningar, några fler ni känner till av ”de stora”?
 
Utomhusluften blir filtrerad även vid FX-ventilation. Man kan ha t.ex. Fresh pollenfilter om det är Fresh ventiler. Många av husföretagen kan nog leverera med FTX och t.ex. bergvärme men det blir till ett stort pristillägg jämfört med standardlösningen frånluftsvärmepump.
 
J Josth skrev:
Utomhusluften blir filtrerad även vid FX-ventilation. Man kan ha t.ex. Fresh pollenfilter om det är Fresh ventiler. Många av husföretagen kan nog leverera med FTX och t.ex. bergvärme men det blir till ett stort pristillägg jämfört med standardlösningen frånluftsvärmepump.
Har du kollat något på förbrukningen? Är det värt att köra FL på en tioårsperiod?
 
FTX plus bergvärme ger absolut den lägsta elförbrukningen men det kräver en rejält stor investering. Bor man i norra Norrland med -30 till -40 grader på vintrarna kan det förmodligen löna sig i längden men knappast i södra delen av landet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ftx + bergvärme öppnar dock för frikyla på sommaren, och personligen byter/rengör jag hellre ett centralt filter än att gå och rengöra/byta på tio olika ställen i huset.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tror inte det bara lönar sig i norra delen. Vi tänker nog bo där 30 år + så för vår del kan minsta besparing ge bra avkastning. Med senaste tidens elpriser tror jag att det lönar sig långt tidigare än så
 
Tänk på att man brukar säga att livslängden på en värmepump normalt är mellan 15 och 20 år. Då är det bra om investeringen lönar sig innan man måste köpa en ny.
 
J Josth skrev:
Tänk på att man brukar säga att livslängden på en värmepump normalt är mellan 15 och 20 år. Då är det bra om investeringen lönar sig innan man måste köpa en ny.
Håller med men att efterinstallera från och tilluftsrör är inget man gör i ett svep direkt
 
Ja det är mycket jobb att efterinstallera sånt som man kunde fått från början. Ett mellanalternativ är att välja frånluftsvärmepump fast med tilluftsaggregat och tilluftskanaler. NIBE S735 med SAM S42 respektive Comfortzone RX med T12. Blir ungefär som FTX.
 
ungefär exakt den lösning (frånluft med förvärmning av TL via vatten) hade vi redan på 80-talet i huset vi bor i idag.

Känns lite föråldrat…
 
Ja tilluftsaggregat har funnits länge och i lite olika varianter. Dagens modeller fungerar med dagens mycket kraftigare frånluftsvärmepumpar så lösningen har uppdaterats.
 
A Allaaan skrev:
ungefär exakt den lösning (frånluft med förvärmning av TL via vatten) hade vi redan på 80-talet i huset vi bor i idag.

Känns lite föråldrat…
FTX och golvvärme känns också uråldrigt. Har jag i mitt 30 år gamla hus och det var nog standard då för alla i gatan har samma lösning ;)
 
S sjoelund skrev:
FTX och golvvärme känns också uråldrigt. Har jag i mitt 30 år gamla hus och det var nog standard då för alla i gatan har samma lösning ;)
Haha förstår! Bytte till ftx med LLVP när gamla FLVP gav upp. Vet du något bättre system än bergvärme med ftx?
 
A Allaaan skrev:
Haha förstår! Bytte till ftx med LLVP när gamla FLVP gav upp. Vet du något bättre system än bergvärme med ftx?
Jag funderar på en bättre beg rysk atomubåt att ta el från, låga driftskostnader.
 
A Allaaan skrev:
Haha förstår! Bytte till ftx med LLVP när gamla FLVP gav upp. Vet du något bättre system än bergvärme med ftx?
Ja och nej. Fjärrvärme är bättre men dyrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.