Okej, helt novis på detta ämne, men hoppas någon sakkunnig antingen kan skjuta ner mina idéer eller kalla mig för ett geni, men såhär har jag tänkt:

Vi har en tvättstuga på nedanvåning där ny varmvattenvärmepump (Indol Ecoheat 260) ska stå. Restprodukten har jag förstått blir 5-8 grader kalluft som plockas upp av en tom kanal som går vidare upp och ut i skorsten.

Min tanke är att i denna kanal sätta ett T-rör på ovanvåning för att ha möjligheten att släppa ut denna kalla luft på heta sommardagar då ovanvåningen blir olidligt varm och således få "gratis" AC.

T-röret (givetvis isolerat till max) hade jag tänkt placera så högt upp som möjligt på ovanvåningen för att pressa ner varmluften. Min fråga är då, är detta rent idiotiskt? Min farhåga är ju att det kommer skapa kondens när den kalla luften möter varmluften och att alla grannar kommer vilja komma förbi för att skratta åt eländet. ELLER är detta briljant och jättesmart och något även andra genier tänkt på?

För- och nackdelar med detta?
 
Har du tänkt att duscha typ 10 ggr per dygn jämnt fördelat över dygnets timmar för att få kalluft större delen av tiden? Tror det blir kalluft under för få timmar i verkligheten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du tänkt att duscha typ 10 ggr per dygn jämnt fördelat över dygnets timmar för att få kalluft större delen av tiden? Tror det blir kalluft under för få timmar i verkligheten.
Hade nog snarare använt det någon timme innan läggning (har två sovrum hyfsat nära) för att få ner tempen en aning. Alternativt efter varje dusch.
 
Köp AC istället.
Har du elradiatorer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.