U Upp skrev:
Jag renoverade vårt garage nyligen. Några tips:
Ska du någonsin köra in en bil i garaget och krypa in under, sätt infällda lysrör på 30 cm höjd från golvet. De lyser in bra under bilen. Sätt även något uttag nära golvet.
Flera uttag är inte fel. Passa på att sätta uttag i carporten när du kommer åt att dra kabel från insidan
Ska du ha snickeri är några stycken 3-fas bra att ha. Flera maskiner som behöver 3-fas och det är skönt att inte behöva byta kontakt.
Sätt brytare för garageport både innanför porten och vid förrådsdörren.
Taklampor är bra. Det kan nästan inte bli för ljust.
Planera in förvaring av verktyg etc redan nu i garaget.
Lycka till
Hur menar du med brytare till porten vid dörr och vid porten?
Svårt att veta hur man vill förvara verktyg etc när det är första garaget man inreder. Men jag får Googla för idéer.


Y YuGi skrev:
Uttagen i garaget är smidigt att ha i midjehöjd ja. I förrådet… tja, kanske bra längre ner, men varför inte sätta dem också i midjehöjd? På din ritning ser det ut som att du gömt dem in i hörnen bakom massa hyllor. Du ska inte ha dem vid öppningen?

I mitt garage har jag valt utomhusuttag med lock. Bra när det är damm och smuts.

Kan du gissa dig till var du kommer ha maskiner är det bra att sätta uttag nära till dem.
Du har rätt, uttag i förrådet mer lättåtkomliga och i bra höjd.

Fick över typ 10st dubbeluttag från husbygget, de är tyvärr inte med lock men ser dem som gratis.

Tror jag strör med extra uttag då jag har svårt att veta hur maskiner kommer placeras. Eller vilka maskiner jag behöver.
Y YuGi skrev:
Finns det maskiner du vill ha upp på kallvinden? Jag drog ett trefasuttag dit och tryckluftsslangar ner därifrån + timer för trefasen och släpade upp en kompressor. Spånsug, är det något man kan/vill ha på vinden?
Riktigt snart. Sen blir nog inte grannarna så glada när kompressorn drar igång sent på kvällen.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Finns det maskiner du vill ha upp på kallvinden? Jag drog ett trefasuttag dit och tryckluftsslangar ner därifrån + timer för trefasen och släpade upp en kompressor. Spånsug, är det något man kan/vill ha på vinden?
Tänkt igenom detta igen med spånsug på kallvinden. Kanske inte det bästa för uppvärmningsekonomin att suga ut all uppvärmd luft ur garaget. Men skönt att slippa oljudet.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
T
B Byggtankar123 skrev:
Tänkt igenom detta igen med spånsug på kallvinden. Kanske inte det bästa för uppvärmningsekonomin att suga ut all uppvärmd luft ur garaget. Men skönt att slippa oljudet.
Om du inte stör grannar med spånsugen och tycker det är OK att gå upp på vinden för att yta säck så är det nog inga problem... sugen körs ju korta stunder och luft värms upp fort.
 
Hej, tror jag gjort bort mig. Hann dra allt detta utan att kolla med elektrikern om det var okey. (Gjort så på två ställen, och inkluderar rätt många slangar.) Insett nu att det kan bli problem med kondens i dosor och slangar då de ligger ovanför isolerskiktet (röd markering 300mm). För att inte behöva göra om allt, kan man bara flytta ned dosor och slang så de ligger så nära plasten som möjligt? Och då ”gömd” nere i isoleringen.
Funkar det för att slippa kondensen? Är det okey ut brandsynpunkt?
 
  • Elinstallation med slangar och dosor placerade ovanpå en isolerskikt i ett oisolerat vindsutrymme med träbjälkar, några slangar är markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska ledningar och flexibla slangar i ett träbjälklag ovanför isolering med plastskikt, problem med kondensering diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör använda en takdosa istället. De är rymliga och har gott om stutsar i alla riktningar. Se till att hålla alla ledningar och dosor på den varma sidan. Ingenting bör finnas där uppe på kalllvinden om det inte behövs just där för t.ex belysning.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fick svar från elektrikern nu på kvällen att det är lugnt. Han tätar slangarna efter inkoppling. Så tyckte inte att jag behövde göra om allt.
 
  • Gilla
  • Wow
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
B Byggtankar123 skrev:
Hej, tror jag gjort bort mig. Hann dra allt detta utan att kolla med elektrikern om det var okey. (Gjort så på två ställen, och inkluderar rätt många slangar.) Insett nu att det kan bli problem med kondens i dosor och slangar då de ligger ovanför isolerskiktet (röd markering 300mm). För att inte behöva göra om allt, kan man bara flytta ned dosor och slang så de ligger så nära plasten som möjligt? Och då ”gömd” nere i isoleringen.
Funkar det för att slippa kondensen? Är det okey ut brandsynpunkt?
Men... Varför i helsike kan du inte ha kopplingsdosor i väggarna i garaget för? Eller takdosor? Det där är bäddat för problem i framtiden. Gör om och gör rätt 😱
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.