Ett fritidshus som besöks ojämnt utsätts ibland för strömavbrott. Varorna i kylskåpet kanske då blir stående i rumstemperatur en längre tid. Eller inte, svårt att veta.
Finns det nån form av lattjo liten pryl som kan logga kylskåpstempen? Måste ju ha batteribackup då
 
det enklaste är nog att kolla förbrukningen av energi. Har du app till elbolaget kan du kolla manuellt eller kanske sätta upp någon automation med larm.

Annars finns det små sensorer som går på batteri men du behöver mer prylar och uppkoppling som är oberoende av strömavbrottet. Eller räcker det med ett larm i efterhand? Det går också att sätta en plugg i vägguttaget till kylskåpet som mäter effekten, men även där behöver du en uppkoppling .
 
Om du har en frys också kan du ju ställa iskuber som ett litet torn. Om tornet inte längre är ett torn så har frysen varit för varm :)
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Färga lite vatten och frys till iskuber. Lägg sedan färgade och rena iskuber tillsammans i en påse. Om de blir uppvärmda kommer kontrasten mellan kuberna att lösas upp även om de blir återfrysta.

Annars om du har lite teknisk förmåga köp temperatursensor på t.ex Kjell &Co och flexkabel samt någon dator. Kan säkert drivas med någon mobil "telefonladdare".
 
Eller så tillämpar men titta lukta smaka...
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Eller så tillämpar men titta lukta smaka...
Finns mat som kan smaka bra men som är skit, dvs du kastar upp den 30 minuter senare. För att den är dålig.
 
Tack för svar! Förslaget med iskuberna var kreativt och kan lätt implementeras. Tror det blir en isbit i en liten liten glasburk, är den fortfarande isbitformad nästa gång så ok.

Att det finns sensorer som kan användas till att bygga allt möjligt själv visste jag redan. Tyvärr finns inte tid och ork för att engagera sig i ett elektronikbyggprojekt.

Att man kan smaka och lukta på mat kände jag också till sen tidigare.

Jag hade hoppats på länkar till färdiga produkter men det finns väl kanske ingen nyckelfärdig lösning.
 
Ontech 9060 med extra tempgivare i kylen kanske kan lösa ditt behov. Den har batteribackup och 4g uppkoppling så du kan ha koll på om strömmen går och om tempen är ok.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Finns mat som kan smaka bra men som är skit, dvs du kastar upp den 30 minuter senare. För att den är dålig.
Nja. Knappast som man lämnar en längre tid i kylskåp. Matlådor antar jag att det inte handlar om här...
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Ontech 9060 med extra tempgivare i kylen kanske kan lösa ditt behov. Den har batteribackup och 4g uppkoppling så du kan ha koll på om strömmen går och om tempen är ok.
Nu börjar det likna nåt, den var intressant!
 
Bortsett från lowtech-isbitar så tror jag också ontech är ett bra val. Jag hade missat att de kommit ut med en LTE-version. Jag har inte läst manualen än men jag undrar om man kan köra deras molntjänster om man sätter i ett eget simkort. Sen var 220 kr per år rimligt så det kanske inte är lönt att skaffa ett eget IoT-kort.

Edit: jag läste fel på priset hos kjell
:)
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.