Hej,

Jag ville bara höra lite vad som anses normalt ljud från port, fjädrar mm. Jag har en port på 5000x2800 med två fjädrar där den ena ibland låter en del, samtidigt som den vrider sig konstigt och snärtar till så att axeln gungar till.

Skenor, portblad mm monterade jag med en vän och sedan gjorde jag resterande själv när det kommer till EL och att spänna fjädrar osv.
Det är första gången jag monterar en port och har inte heller någon tidigare erfarenhet, men med bra instruktioner så var det inga problem tycker jag.

Jag filmade lite så kan ni se och höra hur den beter sig:


Fjädrarna är spända lika många varv och när motorn inte är påkopplad så kunde jag öppna den för hand enkelt och jag kunde släppa den var som och den stannade där, så balansen ska vara rätt.

Som ni ser så hoppar högra fjädern till, så jag funderade på om den kan vara så att den är för mycket ihoptryckt? Jag testade att lossa på fjäderns låsbultar och sköt/drog ut fjädern något åt höger så att den skulle separera något. Men videon är filmad efter att jag gjorde det så det kanske inte var tillräckligt, eller vad skulle det kunna bero på annars?

Porten är inte använd så mycket än även om den monterades förra året, det har inte varit riktigt klart där inne. Jag har läst på Youtube/forum eller liknande att man eventuellt ska smörja in fjädrarna? Det är dock ingen som stod med i manualerna till porten.

Vad tror ni om det, tack på förhand!
 

Bästa svaret

Smörj allt.
Fett i skenor med pensel. Rullarnas axlar med fett innan man sätter i de. Nu sitter de redan på plats, så du får olja.
Inbromsningsfjädrarna fett.
Alla gångjärn, brukar finnas hål lämpligt för olja på sprayburk att spruta i.
Fetta vajrarna.
Spruta fjädrarna med olja.
Dra isär som du gjorde är rätt, men smörj så kommer de tystna.
När all smörja gnidit in sig kommer du få en ljudlös port.
Som du säger, sällan står nått om detta i papperna.
Men med snart 20 års erfarenhet av portar, så vet jag att de ska smörjas.
 
  • Gilla
Chran
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Smörj allt.
Fett i skenor med pensel. Rullarnas axlar med fett innan man sätter i de. Nu sitter de redan på plats, så du får olja.
Inbromsningsfjädrarna fett.
Alla gångjärn, brukar finnas hål lämpligt för olja på sprayburk att spruta i.
Fetta vajrarna.
Spruta fjädrarna med olja.
Dra isär som du gjorde är rätt, men smörj så kommer de tystna.
När all smörja gnidit in sig kommer du få en ljudlös port.
Som du säger, sällan står nått om detta i papperna.
Men med snart 20 års erfarenhet av portar, så vet jag att de ska smörjas.
Okej tackar så mycket! :)
Skenorna hade jag inte en tanke på, rullarna fettade jag vid montering men tror det var det enda faktiskt. Ska kolla imorgon om jag även sprayade gångjärnen men tror faktiskt inte att jag gjorde det heller.

då har jag en del smörjande att göra så hoppas jag på att den blir tystare sen! Tack.
 
Hur gick det här? Har samma problem med att fjädern/axeln smäller/snärtar.
 
M mutumutunga skrev:
Hur gick det här? Har samma problem med att fjädern/axeln smäller/snärtar.
Jag sprayade silikonspray på hjulen som går i skenorna, sprayade även i skenorna.
Sedan sprayade jag litiumfett i alla gångjärn etc. Även fjädrarna och inbromsningsfjädrarna har fått sig några omgångar med litiumfett.
Det går inte att jämföra mot vad jag har filmat här, väldigt tyst gång nu.
Så det försöker jag göra lite sådant underhåll kanske en gång i halvåret.

Jag kopplade även bort motorn för ett tag sen och kollade balansen sedan vi installerade den, behövde spännas ett varv eller något på varje fjäder igen för att få in den rätt.

Men ja, fett på fjädrarna gjorde susen, nu glider ytorna mer mot varandra istället för de plötsliga hoppen eller snärtarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.